67 gon, en 't vogelschieten als gepast vermaak erbij ont ving. Ook kan hier, evenals in Gelderland, de een of andere politieke gebeurtenis het militaire element in eene kerkelijke broederschap versterkt en een over wicht gegeven hebben. In alle geval is, hoe de oprich ting ook was, steeds verbinding met de Kerk gezocht. Men had er een altaar, een patroonsbeeld, een luchter of eene enkele kaars; zoo werden boeten en intree, behalve met geld of bier, met zooveel pond was vol daan. De jaarlijksche groote processie luisterde 't gilde op, terwijl op schiet- en teerdagen Missen voor over ledenen en levenden gelezen werden (worden). De dorpsgeestelijke stond vroeger bovenaan de ledenlijst; het is voorgekomen, dat een geestelijke zich koning of zelfs keizer schoot." Dit koning- en keizerschieten is ook thans nog het hoogtepunt in het gildeleven, mis schien niet eens zoozeer om de vaardigheid van den boogschutter, die met zijn hand- en kruisboog ofwel met de buks den vogel van den Schutsboom velt (één maal is koning, driemaal achtereen is keizer!) als wel om de gezelligheid waarmee het koningschieten ge paard gaat. Heel oude gilden zijn die van Aalst St. An- tonius en St. Catharina (1300), Bakel St. Willibrord (1305), Eindhoven St. Catharina (1312), Oisterwijk St. Barbara (1300), Wintelre St. Willibrord (1320), Aarle-Rixtel St. Margaretha (1411). De koning van zulk een oud gilde heeft op de feestdagen een heele vracht zilver te torsen, want aan een „breuk" draagt hij de zilveren herinneringsplaten die de opvolgende lioogwaardigheidsbekleeders aan het gilde hebben ge schonken. Elk gilde heeft zijn wet en zijn gebruiken; het heeft zijn eigen tehuis in een dorpsherberghet houdt zich aan gewoonten die de eeuwen hebben overleefd. Na tijden van inzinking hebben vele gilden na den eersten we reldoorlog weer belangstelling gevonden, zoodat zij in verscheidene dorpen als 't ware herleefd zijn. Hun

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1944 | | pagina 75