werden gebouwd in de jaren 706 tot 727, die waar schijnlijk alle door bisschop Willibrord werden gecon sacreerd BakelAlphen, Oss e.a.). De plaatsen waar hij het doopsel toediende, bewaren in hun Wïllibrordus- putjes daaraan de heugenis. De levensgeschiedenis van Sint Willibrord bevat de meest betrouwbare gegevens omtrent de oude cultuur van de Brabantsche bevolking. Men kan daaruit opmaken, dat er een algemeen streven bestond om den geloofsprediker te voorzien van stof felijke middelen voor de uitoefening van zijn taak. Met weergalooze gulheid gaven de Brabantsche landheeren aan Willibrord en zijn priesters heele landgoederen en zelfs dorpen, villae bestaande uit heerenhof met kerk, hofland en slaven, een groot aantal keuterhuizen, bos- schen, weiden, moerassen, heiden, wateren, molens, op stallen, uitwegen, enz. Merkwaardig is vooral dat het zoogenaamde testament van Willibrord van 726 allen twijfel opheft omtrent het Frankisch karakter van Noord-Brabant. Alle schenkers van goederen waren Franken, zoo blijkt daaruit, en de zeventien met name bekende personen (vermoedelijk leden van vijf families) hadden samen zoowat 25 dor pen in bezit. Een zekere Ansbald van Waalre werd door Willibrord priester gewijd, waaruit is af te leiden dat hij in Brabant inheemsche priesters vormde, hetgeen hij niet gedaan heeft in Noord-Nederland. Deze Ansbald was monnik in Susteren en later pastoor van Waalre; zijn zuster was Bertilindis, kloosterzuster te Chelles bij Parijs, het eerste nonnetje uit Brabant. Met recht wordt Willibrord de stichter van den Bra- bantschen boerenstand genoemd, want overeenkomstig de voorschriften van de Kerk schafte hij de slavernij af. De gedoopte onvrijen werden hoorigen; zij konden voortaan eigenaar zijn van roerende zaken en beperkt erven. Willibrord (evenals zijn opvolgers, de abten van Echternach) verdeelde de gronden en gaf die tegen een lagen en afkoopbaren jaarcijns ter bewerking; de op- 16

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1944 | | pagina 20