zoo verbaasd keek, was de ijzeren kanselier Otto von Bismarck. De lijn 's Hertogenbosch—Zwaluwe kwam in 1890 ge reed. De laatste in de rij is de spoorlijn Eindhoven- Weert geweest, die eerst in 1913 voltooid werd. Bijna overal bleef de spoorbaan enkele kilometers van de dorpskom verwijderd. Dit was meer aan financieele dan aan agrarische of aesthetische overwegingen toe te schrijven: wat verder van de kom was de grond aan merkelijk goedkooper dan nabij het dorp. Maar nau welijks stond een stationnetje ergens in de hei, of het dorp verplaatste zich in de richting van het stationnetje. Niet de boeren, doch wel de handeldrijvende en nijvere middenstanders gaven de voorkeur aan een woning, een winkel, een werkplaats in de spoorlaan, de stations straat of de stationslaan. Zoo werd, vooral in de jaren 1860 tot 1920 menige dorpsvorm deerlijk gewijzigd en uit zijn evenwicht geslagen. Aan uitbreidingsplannen dacht vóór 1900 nauwelijks een enkel dorpsbestuur; eerst later, toen al veel geschonden was, kwam de ge dachte daaraan op. Voor het behoud van het eigenlijke dorpsschoon de rationeele en aesthetische bebouwing van de kern met een evenwichtige verdeeling van de peripherie kwam menig uitbreidingsplan te laat. De gemakken van den nieuwen tijd verorberden hier en daar de schoonheden van den ouden tijd. De tramwegen, die het slechts zestig jaar zouden uit houden van 1870 tot 1930 waren bescheidener dan de spoorwegen. De ondernemers stelden zich tevreden met het gebruik van de Rijkswegen en provinciale we gen. Zoo drongen de trambanen door tot in alle dorps kommen, die zij allerminst verfraaiden. De oude dili gences en postkoetsen van de eerste helft der negen tiende eeuw hadden een zekere romantiek in de dorpen 99

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1944 | | pagina 111