lem en Amsterdam werd in September 1839 geopend. Brabant dat, anders dan Amsterdam en Rotterdam, wèl om spoorwegen vroeg maakte eerst in 1855 ken nis met „Stephensons stoomros", zooals de rederijkers de locomotief noemden; de Belgische Centrale Spoor wegmaatschappij verbond toen Antwerpen via Roosen daal met Breda en Moerdijk. In 1863 werd de lijn Til- Fig. 22 burg-Breda en die van Roosendaal naar Bergen op Zoom geopend. Ook de andere aansluitingen met Noord en Zuid kwamen nu tot stand. De verbinding Boxtel— Goch jaarteekent van 1873. President-commissaris van deze maatschappij was geruimen tijd notaris Kerstens te Mill, tevens lid van de Eerste Kamer der Staten- Generaal. Deze liet natuurlijk ook een D-trein in zijn dorpje even stilhouden, wanneer hij uit Den Haag naar huis kwam. Op een goeden keer gebeurde dit met den D-trein van Vlissingen naar Berlijn; toen de trein stopte en slechts één reiziger dien verliet, keek een groot ver baasd hoofd uit het coupéraam naar het dorp, alsof de man vragen wilde: Wat beteekent dit nu? De man die 98

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1944 | | pagina 110