lem en Amsterdam werd in September 1839 geopend.
Brabant dat, anders dan Amsterdam en Rotterdam,
wèl om spoorwegen vroeg maakte eerst in 1855 ken
nis met „Stephensons stoomros", zooals de rederijkers
de locomotief noemden; de Belgische Centrale Spoor
wegmaatschappij verbond toen Antwerpen via Roosen
daal met Breda en Moerdijk. In 1863 werd de lijn Til-
Fig. 22
burg-Breda en die van Roosendaal naar Bergen op
Zoom geopend. Ook de andere aansluitingen met Noord
en Zuid kwamen nu tot stand. De verbinding Boxtel—
Goch jaarteekent van 1873. President-commissaris van
deze maatschappij was geruimen tijd notaris Kerstens
te Mill, tevens lid van de Eerste Kamer der Staten-
Generaal. Deze liet natuurlijk ook een D-trein in zijn
dorpje even stilhouden, wanneer hij uit Den Haag naar
huis kwam. Op een goeden keer gebeurde dit met den
D-trein van Vlissingen naar Berlijn; toen de trein stopte
en slechts één reiziger dien verliet, keek een groot ver
baasd hoofd uit het coupéraam naar het dorp, alsof de
man vragen wilde: Wat beteekent dit nu? De man die
98