De lijdensgeschiedenis van deze onderneming is veel te lang om te vertellen, maar 't is voldoende te vermelden, dat de straatweg eerst in 1806 gereed kwam. In 1928 kon men hem nog vrijwel in zijn oorspronkelijke gedaante zien; toen is hij door het Rijk overgenomen en in een betonbaan veranderd. Deze weg was een eersteling en een unicum in Brabant. In den Koninklijken Almanak van 1808 wordt hij als de eenige straatweg van Noord-Brabant vermeld. Keizer Napoleon nam met dezen toestand geen genoe gen. Men weet hoe hij reisde; kaarten van alle landen van Europa vergezelden hem steeds en overal; hij be keek niet enkel de grenzen en de streken waar zijn legers gestreden hadden, maar ook de verbindingswegen tusschen de steden van Europa. Hij wist uit eigen erva ring, hoe erbarmelijk slecht die waren: Soms liepen zijn soldaten op de akkers naast de wegen in plaats van op de zoogenaamde heirbanen! Daarin zou verandering komen. Het keizerlijk decreet van 16 December 1811 gaf voorschriften omtrent den bouw, het herstel en het onderhoud van wegen in het Rijksgebied. De beteekenis van de wegen werd door verdeeling in drie klassen aan geduid. Noord-Brabant kreeg daarvan ook zijn deel. En in begin 1812 werden de werken reeds aanbesteed: Spaansche krijgsgevangenen werden naar Brabant ge zonden om bij den wegenbouw te helpen. Napoleon ver dween, maar Koning Willem I liet den arbeid aan de wegen niet staken: bij de wet van 24 Februari 1815 kreeg hij machtiging tot het leenen van 450.000 tegen 6 voor den bouw van wegen „ten behoeve der her levende commercie en van het onderling verkeer der goede ingezetenen". Rente en aflossing zouden worden gevonden uit de opbrengst van tolheffing. Twee jaar later werd het bescheiden crediet meer dan vertwaalf- voudigd en met zes millioen gulden verhoogd. 94

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1944 | | pagina 104