boeken en prenten, met zijn verzamelingen in zijn rari teitenkabinet of met zijn kunstvoorwerpen in de „sael" of salon, of trachtte hij zijn belangstelling voor de wetenschappen te bevredigen door het nemen van proe ven in zijn laboratorium. Wij weten het, dat men in het algemeen den 18de- eeuwer in vele opzichten niet gelijkschakelt met zijn 17de eeuwsche voorvaderen. Maar één eigenschap mag hem niet ontzegd worden: hij had belangstelling voor wetenschap en kunst en hij verkeerde gaarne in de frissche en blijde natuur. Vergeten wij niet, dat onze hedendaagsche musea en openbare verzamelingen, onze bibliotheken, voor het meerendeel zijn ontstaan uit de particuliere verzamelingen door den 18de eeuwer bij eengebracht. Die belangstelling voor alles is ongetwijfeld de oor zaak geweest tot het verschijnen van de tallooze boe ken, die niet alleen stad en land beschreven, maar ook in beeld brachten. Die boeken waren dikwijls van een geweldigen omvang. Publicaties van twintig en meer deelen zijn geen zeldzaamheden. Naast deze uitgaven ontwikkelde zich een andere vorm, n.1. het prenten boek, waarin niets anders dan afbeeldingen van steden en dorpen enz. werden opgenomen. Ook deze hadden een omvang, die ons verbaast. Series van driehonderd en meer prenten van dien aard samengevoegd, zijn voor die tijden niet ongewoon. Indien wij hierbij nog voegen het enorme aantal prenten, dat niet in boeken en series werd opgenomen, dan is het zeker geen over dreven beweren van vele schrijvers, als zij de 18de eeuw de eeuw van de topografische prent noemen. De prent had zich, sinds ongeveer het midden van de 17de eeuw, langzaamaan nog een andere functie ver overd, n.1. als wandversiering. Topografische prenten, in groote formaten en smaakvol georneerd, dikwijls ook gekleurd, werden gaarne in de vertrekken opgehan gen en ook daardoor werd de belangstelling voor hen steeds grooter. 86

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1944 | | pagina 95