graveurs, etsers en teekenaars. Zijn topografische pren
ten zijn misschien de meest bekende en de meest ge
zochte. Zij werden blijkbaar ook in afzonderlijke exem
plaren verkocht en door velen verzameld, wellicht ook
veel door vreemdelingen, die voor korten of langen tijd
in de koopstad moesten verblijven. De stad aan den
Amstel en het IJ was toen het voornaamste handels
centrum ter wereld en werd door vertegenwoordigers
van alle naties bezocht. Dit verschijnsel heeft ongetwij
feld bijgedragen tot de buitengewone prentenproductie.
Nog heden ten dage heeft de Nederlandsche topogra
fische prent de belangstelling van geheel de beschaafde
wereld. De serie prenten van Pieter Schenk vulden aan,
verbeterden, gaven nieuwe gebouwen en andere gezich
ten dan die in de Beschrijvingen van Dapper en Com-
melin waren te vinden.
Tijdgenoot van Schenk was Pieter van den Berge (werk
zaam 1648-1727), een zeer productief meester, van
wien wij o.m. een prachtig panorama van Amsterdam
kennen, van plm. 1680. Ook de bekende gravure van
de Burgerzaal in het Stadhuis is van zijn hand. Zijn
vele stadsgezichten zijn voortreffelijk geteekend, prach-
tig uitgevoerd, fijn en teer van toon en smaakvol ge
componeerd. Ontegenzeggelijk hebben de Fransche
graveurs van zijn jaren hem sterk beïnvloed. De
„school" van Gérard de Lairesse, waartoe hij behoorde
en met wien hij veel heeft samengewerkt, was èn naar
Frankrijk èn naar de mythologie georiënteerd. Geest
verwant ^van Van den Berge was Philibert Bouttats
1655 1733), van wien wij een aantal mooie
stadsgezichten kennen.
Fen bijzondere plaats heeft de Nijmeegsche geleerde
Dr. Johannes Teyler 1648—1712) ingenomen. Hij
heeft zeer vele en merkwaardige proeven genomen in
zake het drukken in kleuren van kopergravuren. Het
belangrijkste deel van zijn uitgebreid oeuvre is aan
bloemen en vogels gewijd. Doch een enkele maal heeft
hij ook een stadsgezicht - meestal uit Amsterdam, in
81
Nederland in de Prentkunst 6