vergelijke de gegraveerde wolken op afbeeldingen van
Simon Frisius, die massief en rond zijn, met de luchten
op de prenten van Pieter Schut e.a. Het streven naar
verfijning, naar sublimeering, kenmerkt trouwens de
geheele grafische kunst dier tijden, waarbij invloeden
uit Frankrijk en Italië een groote rol hebben ge
speeld.
Een van de groote meesters, die in de laatste decennia
der eeuw den nieuwen stijl hebben voorgestaan, is
Romeijn de Hooghe (645—1708) geweest, een man, die
een zeer avontuurlijk leven heeft geleid, veel van de
wereld heeft gezien en daarbij een uiterst bekwaam
teekenaar is geweest. Zijn productie is buitengewoon
groot geweest. Zijn prenten dragen alle kenmerken van
den tijd. Zijn topografische etsen zijn altijd meer
„straat"-gezichten, dan wel bepaalde gebouwen als af
zonderlijkheden gedacht. Wel zal het gebouw steeds in
de compositie domineeren en de entourage onderge
schikt zijn gehouden, maar zonder stoffeering vonden
wij zelden of nooit een prent van hem. Die stoffeering
heeft een geheel ander karakter, dan wij in voorgaande
tijden hebben ontdekt. De door vier witte schimmels
getrokken karos, vele deftige, in lange mantel gehulde
wandelaars met hun nog eleganter, in kleurig satijn
gedoste dames, die zich statig bewegen langs de met
beuken en iepen beplante grachten en straten zijn de
andere elementen in het vertier der steden geworden.
En daarbij zijn de meer schilderachtige effecten meer
en meer opgemerkt; een hooge, over de smalle gracht
zich krommende brug, zoo mogelijk „ver" in het tafe
reel laten zien, het grillige lijnenspel van top- en trap
gevels, een lichtbewolkte lucht die het geheel overkoe
pelt, de spiegelingen van huizen- en boomenrijen in
het water het zijn alle getuigen van een nieuwe visie
op het stedenschoon. Dan nog, in die jaren was de zin
voor de allegorie en voor het ornament meer en meer
gegroeid. Omlijstingen met sierlijke randen, hoekvul
lingen, orneering met cartouches die door putti's
74