als losse prenten werden verkocht, als de Vischmarkt, de Waag, het Stadhuis, de Nieuwe Kerk, de Beurs, enz. Claes Visscher is een van die kunstzinnige, onderne mende en kloeke mannen geweest, een van het type, die wij in het gezelschap door Frans Hals geschilderd, hebben ontmoet. Wij herinneren ons niet een portret van hem gezien te hebben, weten zelfs niet of er een bestaat, maar zijn wezen spreekt uit zijn werken. Hij zou een vriend van Gerbrand Brederode geweest kun nen zijn en met hem door Amsterdam hebben gefla neerd. Hij kende zijn stad goed en hij ontdekte haar bekoring. Hoe fier componeerde hij het gezicht op Amsterdam en daarvoor, als passende entourage, de attributen van haar bedrijvigheid en handelhet IJ vol schepen en daarvóór de Stedemaagd, omringd door de vertegenwoordigers van alle landen ter wereld, die haar de voortbrengselen van hun grond en van hun kunst voor de voeten leggen. Die prent is van 1611. Maar al wat Amsterdam aan schoonheid bevatte, alles wat daar schilderachtig en levend, grootsch en monu mentaal was, heeft hij met de burijn in de koperplaat vereeuwigd of laten vereeuwigen. Wij zeggen niet te veel, als wij Claes Visscher den promotor van het Amsterdamsche stadsgezicht noemen. Hij bewonderde zijn stad niet alleen om haar vele schoone gebouwen en ruimen aanleg, niet alleen om haar welvaart en handel, maar hij beleefde haar als een levende verschijning. In tegenstelling met de prenten van Simon Frisius, zijn die van Claes Visscher altijd gestoffeerd met vele men- schen, die ijverig bezig zijn, zich bewegen, gaan en komen, zooals hij dat alle dagen zag. Onze kunstenaar woonde in het hartje van de stad, in de Kal verstraat, in het huis „de Visscher". Zijn zonen en kleinzonen hebben de uitgeverij nog bijna een eeuw lang in het zelfde huis voortgezet. In Haarlem werkte in dezelfde jaren Jan van de Velde (1593—1641). Hij had niet alleen belangstelling voor 55

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1944 | | pagina 62