schijnen in de Nederlanden van „Perspectief-boeken" - die van Sebastiaan Serlio (vertaald en uitgegeven door Pieter Coecke van Aelst) uit 1546 en die van Hans Vredeman de Vries uit 1563 bewijzen evenzeer de belangstelling en waren evenzoo demonstraties van het verlangen naar juist en klaar geteekende bouwkunstige afbeeldingen. Pieter Coecke van Aelst, de ondernemen de Antwerpsche kunstenaar, uitgever, drukker en hout snijder, had zelf reeds eenige jaren tevoren, in 1548, zijn woonstad - in vogelvlucht - in het hout ge sneden. Omstreeks het midden der 16de eeuw werd het stads en dorpsgezicht niet meer uitsluitend als decor en als achtergrond beschouwd, maar als zelfstandige en aparte openbaringen begrepen en verbeeld. Waar het echter niet ging om een bepaalde stad en men dus niet ge bonden was aan bepaalde gebouwen, lieten de kunste naars hun fantasie vrij spel. Meesters als Hans Bol, Lucas Cassel, Pieter van der Heijden, Mathijs Cock, e.a. laten ons in hun verbeeldingen van steden en dorpen nog dikwijls een conglomeraat zien van allerlei gebou wen, die langs de oevers van een kronkelende rivier, temidden van welig geboomte, in het volle licht schij nen te droomen. In dergelijke composities verwerken zij gaarne alles, wat het landschap annex was, wat bij haar gedacht kon worden: huizen, kerken, kasteel en, straten, pleinen, boomen, grachten, stroomen, monu menten, bruggen, tuinen, parken, dieren, weiden, heu vels kortom alles wat tot haar onderdeden zou kun nen behooren. Het zijn steden en dorpen hunner ver beelding geweest, maar er is een belangrijk verschil met dergelijke voorstellingen uit de vorige eeuw. De gebouwen, monumenten, bruggen en alles wat door menschenhand is gebouwd, is aan de werkelijkheid ont leend, of althans kon in werkelijkheid gebouwd wor den. Maar in het onderling verband als in hun compo sities geformeerd, liet de werkelijkheid hen niet zien. Bepaalde, d.w.z. met name te noemen bouwwerken ver- 29

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1944 | | pagina 32