een of meer typische kijkjes had geteekend en uitge
geven. En verschenen deze niet in „albums" of „sou
venirs", dan waren daar nog de ontelbare „Almanak
ken", die gaarne een of meer stadsgezichten hebben
opgenomen. Bovendien en dat verschijnsel mag niet
onderschat worden gingen de uitgevers van tijdschrif
ten als „bijlage" een in lithografie uitgevoerde prent
aan hun uitgaven toevoegen en daaronder ook stadsge
zichten.
Een van de meest bekende uitgaven uit die jaren is
ongetwijfeld de „Kunstkroniek" geweest. Het tijdschrift
verscheen voor het eerst in 1841, en elke aflevering
bevatte een litho, meestal een afbeelding van een of
ander kunstwerk. Uit den aard zijn de stadsgezichten
in dit tijdschrift niet al te rijk vertegenwoordigd, maar
hun artistiek peil is veel hooger, dan de vele prentjes
met steden-verheel dingen in almanakken e.d. Naast
al deze boeken en tijdschriften, enz. verschenen
er nu en dan lithografieën, die ruimer van af
meting, beter verzorgd en veelal in kleuren gedrukt
waren. Een der fraaiste series is die door Chapuy,
omstreeks 1850 uitgegeven „Panorama's van Amster
dam", zeer mooie prenten, die ongetwijfeld tot de aller
beste behooren wat in dit genre is voortgebracht. Ver
der was het een lange stoet lithografen, die zich inzake
het stadsgezicht verdienstelijk hebben gemaakt. C. W.
Mieling, de leider van de Koninklijke Steendrukkerij
te 's-Gravenhage heeft tal van litho's bezorgd en bij
vele gelegenheden, feesten, enz. uitgegeven, waarbij de
topografie niet gemist kon worden en die over het al
gemeen nauwkeurig zijn geteekend. De firma Emrik en
Binger te Amsterdam is niet minder actief geweest. De
firma Desguerrois is eveneens bekend geworden door
haar vele uitgaven. Maar deze en nog veel meer „fir
ma's" werkten altijd naar teekeningen van anderen of
wel de kunstenaars deden de door hen vervaardigde
litho's bij hen uitgeven. Bepaalde lithografen van
stadsgezichten zijn, behalve de hierboven uitvoerig be-
128