der Nederlanden" door J. L. Terwen van 1858—1862. In dit laatste werk vooral vindt men talrijke steden en dorpen in beeld gebracht. Een lang en invloedrijk leven is de houtgravure niet beschoren geweest. De prenten waren door de uitvoe- ring kostbaar en haar aanzien was kil en koud en ge speend van artistieke allure. De lithografische prent heeft een veel grootere ver spreiding gevonden, dan welke andere ook, misschien ook omdat de uitvoering minder kostbaar was. Op den lithografischen steen konden de kunstenaars zelf en onmiddellijk, dus zonder tusschenkomst van de gra veurs, hun ontwerpen teekenen, waardoor het artistiek gehalte veelal heeft gewonnen. Doch niet allen hebben dat gedaan. Reeds in het begin der eeuw werden in de 125 DE SPAARNWOUDEItrOOnT TE 1UA.W.EM UIT HET ZUIDEN TE ZIEN; tcekerang op hout van J. C. Grcwo Jr Afb. 50. Haarlem. Spaarnwouderpoort. Houtgravure van L. Falk, door J. C. Greive op liet houtblok geteekend. Plm. 1860.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1944 | | pagina 138