in één kleur bruin waren uitgevoerd. Waren de teekeningen in kleuren, dan werden deze in den regel „uit de hand" de z.g. handkleur daarop aange bracht. Het was voor vele prentkunstenaars een zeer aantrekkelijk procédé, doch een zeer moeilijk. Zij ver langt een rijke ervaring en een onvoorwaardelijke toe wijding. Enkele Nederlandsche meesters hebben inder daad eenige geslaagde proeven geleverd. Willem van Senus 1772-1851), een verdienstelijk kunstenaar, is o.m. medewerker geweest aan een uitgave „Tableaux des principales vuesdes Pays-Bas", in 1824 ver schenen, waarin zeer prijzenswaardige aquatinten van zijn hand. Naast hem werkte Louis Portman (1772- na 1823) aan een „Reis door Holland in het jaar 1806", dat eveneens met voortreffelijk uitgevoerde il lustraties in het nieuwe procédé was voorzien. Ook Evert Maaskamp (1769—1834) heeft in ditzelfde werk mooie prenten geleverd. Het boek is echter niet de geëigende plaats voor de aquatint. Haar terrein is dat van de wandplaat en daar in komt zij tot haar volle ontwikkeling. Een prachtige serie wandplaten, gezichten in Amsterdam, is die van F. C. Bierweiler, een graveur, die van 1803-1818 in Amsterdam heeft gewerkt. Het zijn platen van groote afmetingen, geestig gestoffeerd en met veel smaak in kleuren uitgevoerd. Een dergelijke serie, Utrecht be treffende, heeft Willem Hendrik Hoogkamer (overl. 1864) gemaakt, in één kleur gedrukt en zeer kunstzin nig bewerkt. Voor het overige werden vele aquatinten in het buitenland, met name in Engeland, uitgevoerd. Het schijnt, dat de houtsnede door geen van de kunste naars uit die tijden als hoofdzaak werd beoefend. Een enkele maal hebben zij zich bij gelegenheidsgeschriften er van bediend. Groote werken in dit procédé uitge voerd, zijn niet verschenen. Zij kennen o.m. een aardige houtsnede van Cornelis van Noorde (1731—1795), die ons een kijkje in Monnikendam te zien geeft. De etskunst werd nog steeds bedreven door de oudere 119

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1944 | | pagina 132