den en wij gelooven hem, als hij verklaart, dat hij „niets harder wist dan 't scheiden". Wij laten Poot met zijn Amaril achter en keeren terug naar onze etsers-teekenaars. Zij hebben zich wel niet geopenbaard in den stijl van den klassieken herders zang en zich niet van de dichterlijke beelden bediend, maar de algemeene toon is hen toch niet vreemd ge bleven. Zij hebben wel degelijk gestreefd naar een poëtisch-idyllische sfeer en gedachten om het polder land en de hei en het bosch in een Arcadië te herschep pen, zijn hen niet zonder meer voorbijgegaan. Het is voornamelijk de compositie geweest d.w.z. het stads beeld te geven in een landelijke omgeving en de stad met groen te tooien - die aan „het buiten" herinnert, doch ook hun wijze van teekenen op de etsplaat ademt 98 Afb. 37. Hulst. St. Willibrorduskerk met Kruistoren. Ets van H. Spilman. 1739.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1944 | | pagina 109