naam aan het gebouwtje zou geven en zijn groote
ramen, voorzien van vele kleine ruiten. Sierlijke
bekroningen tooiden de dakeneen ster, een triton,
een draak, een vaas, soms ook alleen een eenvoudi
ge windvaan. Het beste exemplaar van dit type
dat voor ons gespaard bleef is de fraaie koepel van
VreedenhoffBlijkens den eersten steen, gelegd door
Justina Huydecoper, dateert het gebouwtje uit
1776; het is dus van laten datum. Het uitzicht is
door de bebouwing van de omgeving wat minder
weidsch geworden, dan het vroeger geweest schijnt te
zijn, maar de ligging op den hoek van het terrein der
buitenplaats, aan de sloot die de afscheiding van
den rijweg vormt, geeft ons nog steeds een goeden
indruk, met hoeveel zorg de plaats is uitgezocht.
Wij bewonderen de fraaie lijnen van dit elegante
stukje architectuur. De ornamentiek, voorname
lijk de vulling van het bovenlicht boven de deur,
is behandeld onder invloed van de Fransche Lode-
wijkstijlen. Maar voor de rest geldt hier hetzelfde
als wij bij de huizenbouw konden opmerken: de
stijl is door en door Nederlandsch. Vergeefs zal men
in het buitenland, in Frankrijk of in Duitsland, een
dergelijk gebouwtje zoeken; het is iets geheel an
ders dan de daar gebruikelijke gloriettes, temples
d'amour of pagodes, het is een eigen, Nederlandsche
schepping.
Een ander voorbeeld is de laat 18de eeuwsche tuin-
koepel van Beek en Hoff te Loenen, gedekt door
een peervormig dak. De ligging ervan is minder
80