waarin godenbeelden stonden, gesigneerd door den Amsterdamschen beeldhouwer I. van Logteren. De vroegere strenge gootlijst bleef behouden, maar werd versierd met een houten balustrade en vazen op de hoeken. Soortgelijk ornamentwerk werd aan de rivierzijde van het huis aangebracht. Ook deze toestand heeft op den duur niet vol daan. In den loop van de 19de eeuw werden de nissen in den voorgevel vervangen door een viertal ramen aan eiken kant van de middenpartij. De beelden van Van Logteren kregen een plaats op de hoeken van het balkon, waar zij door hun grootte zeer misstonden. Kortgeleden zijn zij daar vandaan gehaald en naast de stoep opgesteld. Wij zien dus dat in Vechtvliet het type van het breede stadshuis-buiten tot op den huidigen dag ge spaard is gebleven, ondanks de verschillende ver anderingen in later tijden. Het optreden van den Franschen stijl in het 18deeeuwsche ornamentwerk aan dit oorspronkelijk zuiver Hollandsche huis moet zijn verklaring vinden in het feit, dat het buiten om streeks 1725 werd bewoond door den Franschman Cliquet, een Hugenoot. De verbouwing was dus niet een modekwestie zonder meer, maar een pro duct van een duidelijk aan te wijzen vreemden in vloed. Amsterdamsche connecties deden Clicquet Van Logteren kiezen als vervaardiger van het beeldhouwwerk voor zijn buitengoed. Op de geschiedenis van Vechtvliet gelijkt die van 42

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1944 | | pagina 46