HOOFDSTUK VII 78 BEI AARDT ORENS Toren en klokken vormen een niet te scheiden geheel. Daar de toren zoo'n hoogst belangrijke plaats in de ont wikkeling van de klankeffecten van den beiaard vervult, moet aan de beschrijving van de inrichting van het toren instrument een beschouwing over de eischen, waaraan een beiaardtoren moet beantwoorden, voorafgaan. Want men kan prachtig afgestemde klokken in een toren hangen en ze met het meest volmaakte mechanisme ter bespeling uit rusten: indien de toren niet aan zekere voorwaarden vol doet, zal het gewenschte effect uitblijven. De meeste torens in ons land zijn voor een geheel ander doel gebouwd dan om een klokkenspel te herbergen. De oudste torens bevatten zelfs geen enkele klok, want zij werden als verdedigingsmiddel ontworpen. Later, toen zij om deze taak beter te kunnen vervullen, aan de kerken wer den gebouwd, hing men er de luidklokken der kerk in. Nadat de kerk niet meer geheel het openbare leven be- heerschte, doch de burgers meer en meer macht begonnen te krijgen, ging men er toe over afzonderlijke torens te bouwen, waarin de stadsklokken werden gehangen. Zoo ontstonden de prachtige belforten en raadhuistorens, waar van er nog vele in ons land zijn bewaard gebleven. Eerst toen men de stadsklokken ook voor tijdaanwijzing ging gebruiken en de uurklok vergezeld ging van een voorslag, die zich van lieverlede uitbreidde tot een beiaard, kregen de torens zoo goed en kwaad dit ging de bestemming van beiaardtorens. Uit de manier, waarop de klokken meestal werden opge hangen en de soort van torens, die hiervoor gebruikt wer den, zou men eerder opmaken, dat dit meer geschiedde als een uiting van den pronklievenden geest dier tijden, dan dat het de bedoeling was, volgens de wetten der klankleer, een muziekinstrument te scheppen. Het kan ook zijn, dat men van meening was, dat de klokken slechts goed hoor-

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1944 | | pagina 97