Luidklokken en Beiaarden in Nederland Wat ons land bezit aan monumenten op het gebied der klokkengietkunst verdient zeker meer algemeene bekendheid. Vele van onze prachtige luidklokken hangen bijna onbereikbaar in het schemerdonker der klokkenzolders, waardoor slechts enkele be voorrechten in de gelegenheid zijn de sierlijke welving hunner flanken en den kwistigen rijkdom hunner randschriften, ornamenten en sierranden, zij het dikwijls bij kunstlicht, te aanschouwen. Evenzoo verdienen onze beiaarden, die bij uitstek Vaderlandsche volksinstrumenten en, in muzikaal opzicht, wonderen van gietkunst de aandacht van de groote massa en vooral van onze toonkunstenaars. In de bloeiperiode van onze kunsthistorie stond de beiaard in het midden der belang stelling; de steden wedijverden met elkander in het aanschaffen'van groote klokkenspelen, de beste muzikanten werden aangesteld om ze te bespelen. Het was de tijd waarin het Vondel, geïnspireerd door ,,'t klockmusyck van d'Oude Kerk" te Amsterdam, „lustte, op de klocketoon om doorluchte torentransen eenen klokckendans te dansen". Een nieuwe tijd breekt aan, waarin de ge meenschapsidee weer meer naar voren komt en waardeering van het prachtige symbool van gemeenschapszin, dat de beiaard is, zal herleven. De inhoud is als volgt ingedeeld: luidklokken: uiterlijk (sierranden, ornamen ten, randschriften), toongeving, iets over het gieten en bijstemmen. beiaarden: ontwikkelingsgeschiedenis; over beiaardtorens; inrichting voor mechanisch en persoonlijk spel; de beiaardmuziek; de taak van den beiaard in het volksleven.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1944 | | pagina 186