de beiaard, evenals het orgel, in het middelpunt der open bare belangstelling. De oorzaak van de verflauwing dezer belangstelling is de opkomst der romantiek geweest, waar door een voorkeur ontstond voor het orkest ten koste van den beiaard en het orgel, die een meer onpersoonlijk ka rakter hebben. Nadat het orkest zich bij Strausz en Mahler tot een geweldig apparaat had ontwikkeld, was er bij componisten en muziekliefhebbers een terugkeer tot de meer intieme muziekbeoefening waar te nemen, bij de groote massa evenwel een trek naar de uit muzikaal oog punt als wanproducten te beschouwen jazzband en bio scoop-(concert-) orgels. Dat onze groote orkesten in de jaren voor den oorlog een noodlijdend bestaan voerden en alleen met flinke subsidies in stand gehouden konden worden, doet vermoeden, dat in hun bestaan iets kunst matigs was. Het genieten van de groote werken voor orkest vereischt een zekere mate van intelligentie en alge- meene ontwikkeling, welke de groote massa van ons volk mist. De sedert tien jaar te Amsterdam opgerichte volksmuziek school onder leiding van Willem Gehrels, waarvan reeds in verscheidene plaatsen dochterscholen zijn geopend, ver richt echter uitstekend werk door bij de minder gesitueer den begrip en liefde voor de muziek op praktische en doeltreffende wijze aan te kweeken. De beiaard kan hierbij een grooten steun verleenen en vooral louterend op den muzikalen smaak van ons volk werken door het weer vertrouwd te maken met de prach tige liederen, die in de gouden eeuw algemeen geliefd waren. Naar mijn ondervinding maakt de muzikale ver tolking van onze Oud-Nederlandsche liederen op het volk een diepen indruk. Het geregeld hooren van deze hoog staande liederen zal het onderscheidingsvermogen voor veel middelmatigs, dat in deze en in de vorige eeuw ont stond, verscherpen en de behoefte aan gezonde muziek, die mijlen ver van de jazz af ligt, aanwakkeren. Hiertoe is in de eerste plaats noodig, dat onze beiaarden perfect in orde zijn wat mechaniek, stemming en plaatsing der klokken betreft. Zoo mogelijk worden zij onder het 145 Luidklokken en Beiaarden 10

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1944 | | pagina 170