Een aldus ingericht mechaniek maakt een beiaard tot een zeer gevoelig instrument, want de beiaardier krijgt er de volledige beheersching van den klepel door. Het wordt hem mogelijk alle rythmische figuren, muzikale versierin gen en dynamische schakeeringen nauwkeurig uit te voe ren. Door de mogelijkheid van het tremolo kan een toren, die de daarvoor vereischte acoustische factoren bezit, gaan „zingen". Een melodie, die met meesterschap in octaven getremoleerd en genuanceerd wordt, wekt op bepaalden afstand van den toren den indruk van „gebonden zang", zooals Denijn het noemde. Bij het bespelen van slecht onderhouden oude beiaarden, waarvan de toetsen verder van elkaar liggen dan van de in deze eeuw ingerichte instrumenten en welker bespeling door Denijn op zijn onderzoekingsreis in ons land tijdens den wereldoorlog als „peerdewerk" werd gequalificeerd, wor den de handen, door lederen handschoenen beschermd, tot stevige vuisten gebald om de toetsen neer te slaan. (Fig.14) Op een goed ingerichten beiaard, voorzien van een klavier volgens de standaardmaten der Mechelsche beiaardschool en met tuimelaars uitgerust, kan op twee manieren gespeeld worden, n.1.: 1°. wanneer met elke hand één toets tegelijk wordt aan geslagen, worden de vingers slechts zooveel gebogen, dat het eerste lid ongeveer evenwijdig met de middenhand ligt, de duim wordt op den wijsvinger gelegd en de toets met den zijkant van den pink naar beneden gedrukt of, bij krachtig spel, geslagen; (zie afb. 39 de linkerhand) 2°. moeten 2 of 3 tonen tegelijk (bij accoorden) of beur telings (bij tremolo) met één hand gespeeld worden, dan wordt de hand plat op de toetsen gelegd, zóó, dat met den duim één toets en met de vingers de seconde, terts of kwart, of drie van deze tonen tezamen worden ge grepen. (zie afb. 39 de rechterhand) Bij accoordspel komen deze twee of drie tonen door den stand van de hand tegelijk; bij tremolo worden de toet sen in hun laagsten stand gedrukt en vervolgens wordt aan de hand dezelfde beweging gegeven als bij getre- moleerde octaven in het pianospel, waardoor de klokken 112

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1944 | | pagina 135