die een absoluut gehoor bezitten, doordat zij steeds andere tonen hooren dan de toetsen, die zij aanslaan. Het beiaardklavier komt in twee verschillende vormen voor, n.1.: als „stokkenklavier" en als „pianoklavier". Beide namen zijn ontleend aan den vorm, dien de toetsen hebben. Bij het eerste, dat in hoofdzaak nog denzelfden vorm heeft als toen men klavieren op beiaarden ging toe passen, zijn de toetsen ronde stokken, die uit de raam- constructie van het klavier steken; bij het tweede hebben zij den vorm van pianotoetsen, doch veel grooter. (zie afb. 41) De breedte der witte toetsen is 4 cm, hun diep gang 6 cm. Hierdoor moeten de zwarte toetsen meer dan 6 cm hoog zijn en bedraagt de afstand van een neer- gedrukten witten toets tot den bovenkant van een zwarten toets 12 cm, een afstand, die met de vingers niet te grijpen is. Door de abnormale breedte der toetsen kan men met één hand slechts een kwart, bij groote spanning een kwint omvatten. Bovendien is er geen sprake van, dat men de gewone techniek van pianospelen kan toepassen, doordat het gewicht, dat men neer te drukken heeft, veel te zwaar is voor de vingers. Men speelt met handschoenen aan, waarvan de toppen opgevuld zijn, houdt de vingers stevig tegen elkaar gedrukt en slaat de toetsen met de toppen der vingers, die een loodrechten stand hebben, naar beneden, een bezigheid, die zoo'n pijn in de vingergewrichten ver oorzaakt, dat men dagenlang geen piano kan spelen. Het pianoklavier, dat door beiaardinrichters is uitgedacht om de bespeling te verlichten (zij hebben daartoe ook de klepels lichter gemaakt en dichter bij den klokwand gehangen) heeft in de practijk bewezen voor het bespelen van den beiaard ongeschikt te zijn. In alle torens, waar het tusschen 1900 en 1915 werd toegepast, n.1.: het stadhuis te Eindhoven, de Drommedaris en de St. Pancraskerk te Enkhuizen, de Magdalenakerk te Goes, de St. Gudulakerk te Lochem, het stadhuis en de St. Servaaskerk te Maas tricht, den Abdijtoren te Middelburg en den Gasthuistoren te Zaltbommel, werd het voor zoover die beiaarden ge restaureerd zijn weer verwijderd en vervangen door een stokkenklavier. 102

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1944 | | pagina 125