in den regel tegelijk torenuurwerkfabrikanten, hebben niet altijd een juist inzicht in de wetten der geluidsleer en in de eischen, die de beiaardier aan zijn instrument stelt, wat betreft het contact met den klokkeklank en de gevoeligheid van het speelapparaat. Menige beiaard in ons land, die prachtige klokken bezit, zou te verbeteren zijn door zijn klokken logischer op te hangen in een stevigen klokkestoel in het midden van den torenvloer, inplaats van aan één kant van den toren, of zelfs halverwege erbuiten. De acoustische resultaten ten gevolge van het verhangen der klokken in den St. Pancras- toren te Enkhuizen en in den Nieuwen Toren te Kampen zijn zeer opvallend. Het verwekt wellicht eenigen tegenstand om klokken, die altijd van buiten af zichtbaar in een toren hebben gehan gen, binnen in den toren in een klokkekamer te plaatsen, doch een beiaard is toch een te kostbaar bezit om in de eerste plaats als uiterlijke versiering van den toren dienst te doen. Neen, hij is in de allereerste plaats muziekinstru ment, dus moeten die voorzieningen getroffen worden, die den klank het meest tot zijn recht doen komen en de me chaniek zoo volmaakt mogelijk maken, om de gevoelens van den bespeler weer te geven. Men zal toch de snaren van een piano niet zichtbaar aanbrengen, omdat zij zoo mooi blinken, als daardoor het klankeffect en de gevoeligheid van het mechaniek te lijden hebben, al is het waar, dat de gedaante van een snaar niet te vergelijken is met den sier lijken klokkevorm. De schilderachtige wijze van ophangen der klokken in open spitsen houdt er echter volstrekt geen rekening mee, dat de klokken op zichzelf nog geen bei aard vormen; zij moeten bespeelbaar en zelfs zoo volmaakt mogelijk bespeelbaar zijn, haar prachtige klank eischt dit. Laat ook in open torens de klokken zooveel mogelijk binnen en op rijen hangen, opdat zij alle schoonheid ver mogen te geven, die zij in zich hebben. Men moet ter be vordering van de verdere ontwikkeling der beiaardkunst in de toekomst de zichtbaarheid der klokken prijsgeven terwille van het betere klankeffect en de mogelijkheid van een muzikaler bespeling. 85

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1944 | | pagina 106