Vijf Garstebrooden" werd een bakkersuithangteeken,
„De Vier Evangelisten" hing bij boekverkoopers uit: zij
leverden immers de evangelieboeken.
Natuurlijk hing eenzelfde voorstelling niet bij alle bak
kers, boekverkoopers, enz. Er waren vele kenteekenen
van beroep of nering, zinspelingen en zinnebeelden. Ze
zijn er nog om den rijkdom dezer uitingsvormen aan te
toonen, evenals de meest uiteenloopende voorwerpen uit
de dierenwereld, de natuur en alles wat hemel- en aard
rijk bieden.
Toen de Bijbel gemeengoed werd, vond men dezen als
uithangteeken bij boekdrukkers, -verkoopers en -binders.
Hing bij Jan Rieuwertsz., in de Beurssteeg, ,,'t Marte-
laersboekuit, „Het Nieuwe Testament" vond men op
een gevelsteen in de Reguliersdwarsstraat hoek Geel-
vincksteeg, thans in het Rijksmuseum. Een schrale her
innering aan de tientallen varianten van den als uit
hangteeken voorkomenden bijbel, valt te lezen in den
vroeg 18e eeuwschen klokgevel, op den Zeedijk 87, waar
onder de krullen van de afdekking staat: „Den Vergul
den Bijbel". Een groote cartouche welke een oud uit
hangteeken memoreert, bevindt zich in den zijmuur van
het restaurant Polman, in de Pijlsteeg. Het is een „nieu
we" steen, vermoedelijk van 1913, waarop een gesloten
bijbel uitgehouwen met het opschrift „De Vergulde Bij
belsgang". Een gesloten bijbel hing uit bij binders, die
aandacht voor den band vroegen, een open bijbel bij de
drukkers.
De Vergulde Bijbelsgang was een der beruchte sloppen
van de Pijlsteeg, tusschen No. 13 en 15, waarvan tot
1893 een deel „Dwarsbijbelsgang" genaamd was.
In de Warmoesstraat hing „de Vergulde Bijbel" uit en
tot voor 80 jaar daarachter op den hoek van de gang,
waar vermoedelijk de werkplaats der zaak gevestigd
was. Een tweede cartouche, eveneens nieuw, staat er
naast met het opschrift „In de dertien Zwitsersche
Kantons". Doch als men omhoog kijkt ontwaart men
54