Het St. Janslam met kruisvaan als teeken der overwin ning zie Openbaringen 17 14 een christelijk sym bool en attribuut van Johannes den Dooper, dat in de folklore tot voor weinig jaren in de paaschlammetjes van boter bleef voortleven, zien we in de Binnen Dom- mersstraat 11, en op de Korte Prinsengracht 9 in een pilastergevel van 1653. Zelfs is er een verdwaald met nog twee andere gevelsteenen naar den Koninginne weg 2. Dit is een aardig steentje. Het lam doet wat houte rig aan, omvat in een draperie, zooals meer voorkomt bij gevelsteenen van dit formaat en vermoedelijk uit één periode, begin 17e eeuw. Onder den drempel een bijbel spreuk in een gothisch aandoende sierlijke schrijfletter: Christus is het lam die de sonde des werelts wech nam O. B. Eigenaardig is het op te merken, dat de beeldhouwer niet met zijn letterverdeeling uitkwam en enkele letters er klein boven hakte. De laatste letters O. B. zijn ver moedelijk een aanduiding van de Openbaringen, waarin van het Lam herhaaldelijk sprake is. Evenwel is de onderhavige tekst ontleend aan Johannes 1 29. Van de twaalf apostelen bleven op gevelsteenen bewaard Petrus, Johannes, Jacobus de Meerdere, Andreas, Mat- theus, en Matthias die de plaats van Judas innam. Eerst- genoemden zagen we reeds in den Zandhoek No. 4, waar zij „Noachs Arck" flankeeren, als R.K. heiligen uitge houwen in een nis met primitieve inscriptie S. Petrus en S. Jan. Petrus herkennen we dadelijk aan zijn populaire attribuut, den sleutel van de hemelpoort, in de rechter hand. Hier staat hij echter als patroon der visschers, getuige de visch in zijn andere hand. Staat om dezelfde reden hier ook S. Jan, die immers evenals Petrus visscher was? De beide apostels kunnen hier niet oorspronkelijk gestaan hebben. De Zandhoek ontstond eerst in het begin 45

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1943 | | pagina 58