D e bouwmeester Berlage is één dergenen geweest die weder beeldhouwkunst in den zin van uithangteeken of huiskenmerk toepaste. Men denke aan de vele toepas selijke beeldhouwwerken aan en in de Koopmansbeurs, met versregels soms als bijschrift. Aan het Damrak on der den toren ziet men Gijsbrecht van Amstel, aan den hoek van de Oude Brugsteeg Jan Pieterszoon Coen, en aan den oostelijken hoek Johan de Witt, beeldhouwwerk van L. Zijl. Boven den ingang en aan den langen gevel aan het Damrak staan een paar geweldige gevelsteenen met kernachtige versregels van Prof. Albert Verwey. Daar we het beeldhouwwerk aan oude gebouwen en poortjes onbesproken moesten laten, gaan we eveneens terloops voorbij aan de sculpturale kunst aan de mo derne gebouwen. Slechts zij de aandacht er op gevestigd voor zoover ze den aard en de bestemming dier gebou wen kenmerken, als aan het Scheepvaarthuis met sculp- tures van Hildo Krop en v. d. Eynde, de Nederlandsche Handel-Maatschappij, met haar zeeliedengroep van L. Zijl en het gestyleerde beeldhouwwerk van Dr. Men- des da Costa. Dan aan het stadhuis symbolieken van Hildo Krop, aan 'het telefoongebouw en dat der ge meentetram en aan diverse scholen. HOOFDSTUK XXI MODERNE GEVELTEEKENS Reeds vroeger versierde Berlage de gevels zijner bouw werken wel met toepasselijke figuren, als aan het gebouw der Verzekerings-Maatschappij „De Nederlan den", waarin thans de fa. Brenninkmeijer gevestigd is. De pelikaan met haar jongen en de kangeroe zijn em blemen, welke het verzekeringsbedrijf verzinnebeelden. Dergelijke en andere emblemata treft ge op verschei- 123

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1943 | | pagina 150