D e bouwmeester Berlage is één dergenen geweest die
weder beeldhouwkunst in den zin van uithangteeken of
huiskenmerk toepaste. Men denke aan de vele toepas
selijke beeldhouwwerken aan en in de Koopmansbeurs,
met versregels soms als bijschrift. Aan het Damrak on
der den toren ziet men Gijsbrecht van Amstel, aan den
hoek van de Oude Brugsteeg Jan Pieterszoon Coen, en
aan den oostelijken hoek Johan de Witt, beeldhouwwerk
van L. Zijl. Boven den ingang en aan den langen gevel
aan het Damrak staan een paar geweldige gevelsteenen
met kernachtige versregels van Prof. Albert Verwey.
Daar we het beeldhouwwerk aan oude gebouwen en
poortjes onbesproken moesten laten, gaan we eveneens
terloops voorbij aan de sculpturale kunst aan de mo
derne gebouwen. Slechts zij de aandacht er op gevestigd
voor zoover ze den aard en de bestemming dier gebou
wen kenmerken, als aan het Scheepvaarthuis met sculp-
tures van Hildo Krop en v. d. Eynde, de Nederlandsche
Handel-Maatschappij, met haar zeeliedengroep van
L. Zijl en het gestyleerde beeldhouwwerk van Dr. Men-
des da Costa. Dan aan het stadhuis symbolieken van
Hildo Krop, aan 'het telefoongebouw en dat der ge
meentetram en aan diverse scholen.
HOOFDSTUK XXI
MODERNE GEVELTEEKENS
Reeds vroeger versierde Berlage de gevels zijner bouw
werken wel met toepasselijke figuren, als aan het
gebouw der Verzekerings-Maatschappij „De Nederlan
den", waarin thans de fa. Brenninkmeijer gevestigd is.
De pelikaan met haar jongen en de kangeroe zijn em
blemen, welke het verzekeringsbedrijf verzinnebeelden.
Dergelijke en andere emblemata treft ge op verschei-
123