wijl de directie met één hoofdsleutel alle sloten kan bedienen. Wat men in dit opzicht kan bereiken, leert het volgende voorbeeld. Voor een groote scheepvaart maatschappij werd enkele jaren geleden een aan bieding gedaan voor 4/5.000 cylindersloten ten dienste van een oceaanstoomer. Alle bediende- sleutels zouden verschillend moeten zijn. De chef stewards van elk der 8 dekken zouden over een sub-hoofdsleutel beschikken, waarmede zij alle sloten op hun dek zouden kunnen openen. De ka pitein zou een generalen hoofdsleutel krijgen, pas send op alle sloten van het geheele schip. Tot zoo ver komt het geval overeen met seriesluiting in groote gebouwen, als hotels, ziekenhuizen, kan toren e.d. Waar het hier echter een schip betrof, moesten wij met nog een andere mogelijkheid rekening hou den. Een passagier, die 's avonds zijn hut aan de binnenzijde met een grendel zou hebben gesloten, kon 's nachts ziek worden en de hulp van den scheepsdokter inroepen door te bellen. Er werd nu een zoodanig plan uitgewerkt, dat de scheepsdok ter met zijn sleutel, die in hetzelfde sleutelgat werkte als de andere sleutels, daarmee den gren del kon openen, terwijl noch de steward, noch de kapitein hiertoe in staat waren. Nadat de patiënt in het hospitaal zou zijn opgenomen, zou de dok ter in de hut toegang hebben, doch dit werd voor- 78 i

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1943 | | pagina 113