wijl de directie met één hoofdsleutel alle sloten
kan bedienen.
Wat men in dit opzicht kan bereiken, leert het
volgende voorbeeld. Voor een groote scheepvaart
maatschappij werd enkele jaren geleden een aan
bieding gedaan voor 4/5.000 cylindersloten ten
dienste van een oceaanstoomer. Alle bediende-
sleutels zouden verschillend moeten zijn. De chef
stewards van elk der 8 dekken zouden over een
sub-hoofdsleutel beschikken, waarmede zij alle
sloten op hun dek zouden kunnen openen. De ka
pitein zou een generalen hoofdsleutel krijgen, pas
send op alle sloten van het geheele schip. Tot zoo
ver komt het geval overeen met seriesluiting in
groote gebouwen, als hotels, ziekenhuizen, kan
toren e.d.
Waar het hier echter een schip betrof, moesten
wij met nog een andere mogelijkheid rekening hou
den. Een passagier, die 's avonds zijn hut aan de
binnenzijde met een grendel zou hebben gesloten,
kon 's nachts ziek worden en de hulp van den
scheepsdokter inroepen door te bellen. Er werd nu
een zoodanig plan uitgewerkt, dat de scheepsdok
ter met zijn sleutel, die in hetzelfde sleutelgat
werkte als de andere sleutels, daarmee den gren
del kon openen, terwijl noch de steward, noch de
kapitein hiertoe in staat waren. Nadat de patiënt
in het hospitaal zou zijn opgenomen, zou de dok
ter in de hut toegang hebben, doch dit werd voor-
78
i