in beslag genomen werd. Deze zaal, die er anders uit
zag dan tegenwoordig, zal toen stellig ook mooi geweest
zijnwe lezen, dat aan het eind tegenover den ingang
een groote schoorsteen was, welks mantel op fraaie
marmeren pilaren rustte. Dat geen kosten gespaard
zijn om een mooi geheel te verkrijgen, blijkt wel uit
het feit, dat in 1663 Jan Theunisz. Blankerhof aan
neemt voor 800 een schilderij te maken van den
Zeestrijd op de Zuiderzee in 1573, te plaatsen voor den
schoorsteen in H.E.M. Logement te Hoorn. En aan
Joh. Kinnema, Mr. beeldhouwer te Alkmaar, is in
1668 voor de lijst om de afbeelding van den slag van
Bossu, boven de bedongen 475, nog 100 toegelegd.
Er schijnt goudleer in deze zaal geweest te zijn, want
eenige jaren geleden zijn bij een reparatie der tegen
woordige betimmering nog eenige stukjes gevonden.
In het laatst der 18e eeuw, in 1788, vonden de Gecom
mitteerden het noodig de zaal geheel te laten inrich
ten naar den toen heerschenden stijl Lodewijk XVI.
Alles werd anders, de geheele betimmering, de schoor
steen, de verlichtingsartikelen, de meubelen, maar het
mooie schoorsteenstuk met de rijk gesneden lijst bleef.
De schoorsteen werd voor de schilderij passend ge
maakt.
Toen is de prachtige zaal tot stand gekomen, die wij
nog in dezelfde gedaante kennen, een waar pronkstuk
van den stijl Lodewijk XVI. Al zijn de kronen voor
zien van electrische verlichting, gelukkig is er niets aan
veranderd, zooals helaas maar al te vaak geschiedt.
In 1796 kwam door de opheffing van den Gecommit
teerden Raad het gebouwencomplex buiten gebruik
en het werd voor de som van 4000.eigendom van
de Gemeente. De schilderij, de Slag op de Zuiderzee,
bleef eigendom van het Rijk.
De oude eetzaal kreeg een geheel andere bestemming,
ze werd de vergaderplaats voor de vroede vaderen der
35