beheerschte, met daarbij nog een stuk van de tweede,
zijn een vijftiental werkstukken bekend. B. G. heeft
deze stukken met zijn voorletters ge teekend, maar
bovendien heeft hij vaak nog een ander teeken ach
tergelaten ten bewijze, dat hij de maker was. Die
tweede signatuur is gelegen in een merk of meester-
teeken, dat soms op den steen zelf, maar ook wel op
in den grond liggenden rand daarvan is aangebracht.
Typisch is nu, dat een vijftal van deze merken eenigs-
zins vervormd het Arabische cijfer 4 vertoonen, door
den voet voorzien van een dwarslijn, terwijl onder
zoek bij een tweetal andere steenen van B. G., te
Bozum en te Hallum, een zéér afwijkend merk op
levert. Niet overal vielen de merken dezer eerste
groep volkomen gelijkvormig uit en evenmin is de
plaatsing (soms staat er een ondersteboven!) correct
dezelfde, toch mag men veilig aannemen, gezien de
bekende algemeene gemakkelijkheid van die dagen
bij gebruik van merken, dat bij deze groep telkens
slechts éénzelfde merk beoogd is geweest.
Curieus is daarbij te weten, dat op een steen, welke
enkele jaren geleden in het Friesche dorp Berlicum
te voorschijn is gekomen, insgelijks Vincent Lucas'
initialen voor den dag kwamen maar bovendien
daar tusschenin geplaatst zijn merk
Het interessante daarbij is nu, dat dit merk precies
gelijk is aan dat, hetwelk voorkomt op de ten name
van onzen B. G. staande zerken te Bozum en Hallum,
zoojuist genoemd. Met andere woordende kunste
naar Vincent Lucas werkte mede aan die steenen van
Bozum en Hallum, die tot dusverre ten name van B.G.
66