midden der eeuw wijzigt men deze inpilasters, half-
zuilen of vrijstaande kolommen, waarbij vele ar
chitectonische onderdeden met snij- en steekwerk
versierd worden. De opbouw volgt de wandbetimme-
ring, zoodat de bedhemel in het zicht blijvend, als
klassieke kroonlijst omtimmerd is. Inplaats van de
groote en alles omhullende gordijnen komen kleinere
van soepeler stof, die ophangen aan de kroonlijst.
Zoowel open- als dichtgeschoven laten zij de pilasters
en kolommen in het zicht.
De kist blijft nog lang in gebruik voor het opbergen
van kleeren en lijfgoed. Onder invloed der modelboe
ken krijgt ze een architectonische indeeling en ziet
menhet plint, het lichaam, bestaande uit pilasters of
halfzuiltjes met daartusschcn paneelen, en de kroon
lijst. Tegen 1550 wordt het brief-motief op de panee
len vervangen door renaissance ornament. Medail
lons, cartouches, mythologische en bijbelsche voor
stellingen vragen daarbij de aandacht, hoewel men
ook de paneelen onversierd laat.
Het dressoor is aanvankelijk veel in gebruik, niet
alleen het etensgerei, doch allerlei dingen voor het
dagelijksch gebruik worden erin geborgen. De hoofd
vorm van vroeger, zoowel het rechthoekig als het
„half-zeskant" grondplan, blijft gehandhaafd, maar
het decoratieve steek- en snijwerk wijzigt zich over
eenkomstig den renaissance-geest. In de 2 e helft der
eeuw zal dit meubel langzamerhand verdrongen wor
den door het buffet en de kast, hoewel zijn naam nog
55
2. BERGMEUBEL