midden der eeuw wijzigt men deze inpilasters, half- zuilen of vrijstaande kolommen, waarbij vele ar chitectonische onderdeden met snij- en steekwerk versierd worden. De opbouw volgt de wandbetimme- ring, zoodat de bedhemel in het zicht blijvend, als klassieke kroonlijst omtimmerd is. Inplaats van de groote en alles omhullende gordijnen komen kleinere van soepeler stof, die ophangen aan de kroonlijst. Zoowel open- als dichtgeschoven laten zij de pilasters en kolommen in het zicht. De kist blijft nog lang in gebruik voor het opbergen van kleeren en lijfgoed. Onder invloed der modelboe ken krijgt ze een architectonische indeeling en ziet menhet plint, het lichaam, bestaande uit pilasters of halfzuiltjes met daartusschcn paneelen, en de kroon lijst. Tegen 1550 wordt het brief-motief op de panee len vervangen door renaissance ornament. Medail lons, cartouches, mythologische en bijbelsche voor stellingen vragen daarbij de aandacht, hoewel men ook de paneelen onversierd laat. Het dressoor is aanvankelijk veel in gebruik, niet alleen het etensgerei, doch allerlei dingen voor het dagelijksch gebruik worden erin geborgen. De hoofd vorm van vroeger, zoowel het rechthoekig als het „half-zeskant" grondplan, blijft gehandhaafd, maar het decoratieve steek- en snijwerk wijzigt zich over eenkomstig den renaissance-geest. In de 2 e helft der eeuw zal dit meubel langzamerhand verdrongen wor den door het buffet en de kast, hoewel zijn naam nog 55 2. BERGMEUBEL

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1942 | | pagina 58