paalden tijd weerspiegelen. Dit wijzigt zich, met het gevolg dat de plaatsing van het huisraad in de Mid deleeuwen anders is dan in de 16e eeuw of in lateren tijd. Ook het gebruik van het huisraad verandert naar plaats en tijd. Zien wij bijvoorbeeld hoe de wijze van zitten in verband met zeden, gewoonten, kleeder drachten en andere omstandigheden van een volk zich wijzigt, dan zal de practische vorm van een zit meubel hiermede telkens verband houden en iets weerspiegelen van dit alles. Zoo is een opperhoofd der Papoea's moeilijk denkbaar in een troonzetel van een Romeinsch keizer, noch een De Ruyter op een 18e eeuwsch rococo stoeltje, of een Mozart in een hedendaagschen clubzetel. In dien zin kan men te recht spreken van een cultuur van het zitten, buiten beschouwing nog latend de persoonlijke geaardheid van den mensch, waardoor de bedeesde en de bruut, de stille en de opschepper ieder voor zich weer anders zit op denzelfden stoel. Woonvertrek en huisraad zijn dus innig verbonden aan de cultuur van een volk. Te samen zullen zij een brok stille, maar verheven kracht doen zien, die in een volk schuilt, wijl beide diep verankerd liggen in het gezinsleven, dat op kleine schaal een afspiegeling geeft van het alzijdige gemeenschapsleven. Hoewel men onder huisraad bijna alles kan verstaan, wat in een woonvertrek niet alleen noodig is, maar wat daarin een plaats heeft gekregen, zoo zullen wij ons beperken tot het meubel. Ligt in dit woord ver scholen het klassieke„mobilis" bewegelijk of be- 8

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1942 | | pagina 11