DE BOUWWERELD ZESDE „HEEMSCHUT'-NUMMER 1923 XXIIE JAARGANG No. 52 26 DECEMBER 1923 AMSTERDAM. UITGEVER: F. VAN ROSSEN BOND HEEMSCHUT lat in de laatste maanden bij Heemschut omging? Vele belangrijke en vele on belangrijke zaken. Tot de belangrijkste behoorden de Mare te Leiden, die nu niet gedempt wordt, de Boissevainweg te Blaricum die denkelijk slechts aan één zijde bebouwd zal worden en dan nog ruim en dus 't fraaie panorama over Blaricum en Eemnes vrijlaat, de verknoeiing van de entree van Kampen, dat nog niet beslist is, de ver nietiging van de schoonheid van Zaandijk, dat nog hangt en de vestinggracht van Naarden, waarvan de beslissing wel lang zal duren. Tot het kleingoed behooren boomen hier en lanen daar, al maar gevaarlijk verklaarde boomen, waarnooit een ongeluk mede gebeurt en dan mislukte bouwsels door dorpsburgemeesters toegezonden voor verbetering. Een ruim veld ligt nog braak. De Secretaris, A. A. Kok. Naarden's Vestingwerken. Het D. B. van den Bond „Heemschut" heeft het volgende schrijven verzonden aan B. en W. van Naarden Edelachtbare Heeren, Nadat de bladen vermeldden, dat het de bedoeling is in uwe gemeente een verbeterde uitgang te maken van de bebouwing binnen de vesting naar buiten, ter vervanging van de zoo gebrekkige Kippenbrug, heeft de Secretaris van onzen Bond zich ter plaatse op de hoogte gesteld. In de eerste plaats zij u dank gebracht voor de welwillendheid waarmede de gemeente-architect in de gelegenheid werd gesteld alle inlichtingen te verstrekken. Na inzage van het plan meenen wij het volgende onder uw aandacht te moeten brengen. Alhoewel het grootverkeer van Amsterdam naar het Oooi en verder onzes inziens niet door doch langs de vesting Naarden behoort geleid te worden, valt niet te ontkennen, dat de toestand van de bestaande verbinding van Naarden naar Bussum verbetering behoeft. De bedekte weg door den wal met de houten brug in den volksmond zoo terecht als Kippenbrug betiteld, is een bekend groot ongerief. De bond „Heemschut" is er dan ook van overtuigd, dat een betere verbinding in den omtrek van de Turfpoortstraat en gaande naar de bestaande ophaalbrug gewenscht en noodig is. Het thans bestaande plan lijkt ons echter wel zeer grootsch opgevat, terwijl bovendien van de vestinggracht een groot gedeelte zal worden toegeworpen. Het blijkt namelijk de bedoeling te zijn het ravelijn, dat on- middelijk ten Westen van de ophaalbrug gelegen is af te graven, de gracht tusschen dit ravelijn en den wal geheel te dempen en dan bovendien nog van de binnengracht een strook van ongeveer 10 M. aan te plempen. Het behoeft geen betoog dat door zulk een daad de beroemde schoonheid van de vestingwerken van Naarden onherstelbaar zal worden geschaad, zoo dat een verzet en een protest hiertegen niet kan uit blijven. Het project dat thans gemaakt is, vormt een vreemde aansluiting met de binnenstad, aangezien de dam met de daarin geprojecteerde bruggen niet voor een straat uitkomt. Stellen wij dat euvel ter zijde, dan geven wij uw college beleefd in overweging het project zoodanig te doen herzien dat in het geheel geen gracht wordt gedempt, en dat de geprojecteerde wegen in Oostelijke- en in Z.-Oostel. richting zoodanig worden omgeschoven, dat deze op den bestaanden wal en niet in de gracht komen. De verbinding van het rave lijn in vier richtingen te weten in N.-W. richting met de stad, in Oostel. richting met Bussum, in Z.-Oostel. richting met de toekomstige bebouwing, in Z.-W.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Bouwwereld 1918-1923 | 1923 | | pagina 1