A. W. WEISSMAN, ARCHITECT H. J. M. WALENKAMP CZ. EEN HERINNERING AAN A. W. WEISSMAN tot mij zelf. n een der kleine boven-voorcabinetten van het Stedelijk Museum hangt van dezen merkwaardigen mensch architect, docent, schrijver, puntdichter, musicus een ver wonderlijk gelijkend en levend portret, door George RüEter geschilderd. Voor mij is dit het beste mij bekende werk van dezen schilder, die in zijn portretten vaak iets koel- berekends heeft; hetgeen vooral aan zijn onbedwing- baren lust, om in de psyche zijner sujetten door te dringen, geweten worden moet. Deze grootsche doch gevaarlijke eigenschap heeft steeds bij vele meesters der portretkunst tot gevolg gehad, dat vele hunner werken daardoor, wat men noemt „dood-geschilderd" werden. Met andere woorden: dit psychologisch streven verwoestte in onderscheiden gevallen de bloeiende schoonheid van het loutere, als uit zichzelf ontstane kunstwerk. De intellectueele overtuiging werd aldus de dood dier diepere, on gekende roerselen van den geest, waaraan het waar achtig meesterwerk alleen zijn ontstaan danken kan. Bij dit portret van Weissman echter heeft de schilder zijn, soms al te groote zucht tot doordringen van het wezen zijner sujetten weten te bedwingen; en d i t juist is het, wat het zoo aantreklijk maakt Het is 8 HOOFDTRAPPENHUIS STEDELIJK MUSEUM AMSTERDAM 8 B g (Naar Marcus Aurelius, VII, 16) Welhaast zult gij niets meer weten, Weggegaan zijn en vergeten Word dus waarlijk een wijs man, Wien geen kwaad meer deren kan. 1 Juni 1917. Candidus.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Bouwwereld 1918-1923 | 1923 | | pagina 3