DE BOUWWERELD. 135 en Noordzeekanaal de gemeentegrenzen eindigen, verwijderd van het thans reeds door de Amsterdamsche industrie- en handelsetablissementen ingenomen terreinen. Ook hier zai het tijdig komen tot overleg met de omliggende gemeenten, om gezamenlijk te geraken tot een gewestelijk bedrijfs- plan, aan handel en nijverheid van het geheele gewest, de beste waarborgen kunnen geven van de ongestoorde en tevens meest economische ontwikkeling van hun bedrijf tot in de verste toekomst. Een j[edenkteeken. In de tuinzaal van het Stedelijk Museum te Amsterdam is thans het model van een gedenkteeken op gesteld, waarmede de „woningbouw-vereenigingèn" der hoofd stad de nagedachtenis van Burgemeester Tellegen, die twee jaar geleden stierf, willen eeren. Burgemeester Tellegen, die gedurende zijn te kort bewind in zoo moeilijken tijd Amsterdam ten zeerste aan zich ver plicht heeft, en die, eer hij zijn hooge ambt aanvaardde, in een andere betrekking veel ten behoeve der volkshuisvesting in de Amstelstad heeft gedaan, verdient alleszins de eer, welke men hem toedenkt. Maar het is te hopen, dat de „woningbouw-vereenigingen" zich twee maal zullen bedenken, eer zij dit model in „Muschel- kalkstein" of .mosselenkalksteen" laten uitvoeren. Want niet alleen dit materiaal is de Duitsche „mode-bouw stof" van tegenwoordig, het geheel is een uiting van de dwaasheid, welke onze oostelijke naburen, die voor de beeldende kunst nooit veel aanleg hebben gehad, nu als „hochmodern" opdisschen. Niet slechts de letters, ook de „Formgebung" en de opvat ting getuigen dit. Het geheel heeft meer van een grap, dan van een waardig werk, gewijd aan de nagedachtenis van een ernstig man. Men heeft het profiel van dezen Groninger tusschen de Amsterdamsche torens geklemd en dit alles doen dragen door eenige figuurtjes! Vreemde uitsteeksels geven aan de beide einden een ohstabiel aanzien en,* ais ware dit nog niet genoeg, werd aan den voet een rij van poppenhuisjes geplaatst. Burgemeester Tellegen, die de eenvoud zelf was, behoort door een eenvoudig, doch waardig gedenkteeken te worden geëerd. Zulk een gedenkteeken moet de eeuwen tarten en wanneer het de uiting is van den waan dezer dagen, dan zal dit al spoedig betreurd worden. Vijf en twintig jaar geleden zijn hier en daar, ter herinnering aan de inhuldiging der koningin, gedenkteeken in den „ver- micellistijl" opgericht, die toen in de mode was en dien onze Duitsche vrienden „Jugendstil" noemden. Die stijl heeft al lang afgedaan, maar de gedenkteekenen bleven en de thans levenden schamen zich er voor. Dat men dit bedenke I Veranderingen te 's-Gravenhage. De „Nieuwe Rotterdamsche Courant" schrijft het volgende. De schutting, die het, door het sloopen de huizen bij de Gevangenpoort vrijgekomen, terrein aan het oog onttrok, is nu verdwenen, want de ophooging van den grond, waarop de gesloopte huizen stonden, tot het peil van de straat, is voltooid. Maar hoewel er dus nu een weg is langs de Gevangen poort, kan men daar toch niet over, daar er een hek om heen staat, dat het verkeer afsluit Dat zal, naar wij hoorden, voorloopig ook zoo blijven, totdat de gemeenteraad in deze een beslissing heeft genomen. Onderwijl wordt de Gevangenpoort, die aan den kant van den Vijver zeer gehavend is, gerestaureerd, waartoe er een schutting voor geplaatst is. Pas wanneer dit werk voltooid is, zal men goed kunnen beoordeelen, welken indruk het gezicht van deze zijde van den Hofvijver oplevert. Dat de Gevangen poort een ietwat armzaligen indruk maakt, zooals zij daar geïsoleerd vooruitspringt uit de huizenrij tusschen Buitenhof en Plaats, is, dunkt ons, echter ook nu reeds onmiskenbaar. Nu de huizen aan den Vijver afgebroken zijn, ziet men ook pas goed, dat het de geslotenheid was, die aan den doorkijk door de poort zijn karakteristiek cachet gaf. Thans, zonder deze afsluiting, hangt de poort vrijwel in de lucht. Het is ook een gek ding: een poort, waar men omheen zou kunnen loopen! Doch loopen wij niet op de gebeurtenissen vooruit. Wanneer de restauratie klaar is, zullen wij nog alle gelegenheid hebben verder te zien. Bijna tegelijkertijd met de schutting langs den Vijver is een andere schutting gevallen, namelijk die, welke in de Wagenstraat den doorbraak Prinsegracht—Wagenstraat afsloot. Men kijkt nu van de Wagenstraat rechtstreeks op de Prinsegracht en de weg is voor voetgangers al begaanbaar, hoewel er aan de bestrating nog veel hapert. Ook aan de andere zijde van de Wagenstraat schiet de brekerij hard op. Het zal niet lang meer duren, of ook daar kan de schutting vallen. Trouwens, dat de doorbraak reeds van de Prinsegracht tot de Wagenstraat is gevorderd, is op zichzelf belangrijk genoeg. De luchtpijpen van de binnenstad hebben immers zoo hard wat verruiming noodig. D?n Raag heeft het benauwd op de borst en de ver jongingskuur, die het ondergaat zal wel goed doen. De weg van Naarden naar Laren. Op vragen van mevr. Bakker—Nort, lid van de Tweede Kamer, inzake de verbreeding van den Rijksstraatweg AmsterdamLaren: „1. Is het den Minister bekend, dat voor de verbreeding van den Rijksstraatweg Amsterdam—Laren door een ingezetene van Naarden een plan is geprojecteerd voor het gedeelte Bredius- wegGalgesteeg (het z.g. plan-BoNEBAKKER—Snellebrand) dat door „bouwrijpen" kweekerijgrond loopt, het natuurschoon niet schaadt, en waarvan de uitvoering aanzienlijk goedkooper moet zijn dan het voor dit gedeelte van den weg door het Rijk op 9 Februari 1.1. aanbestede plan? „2. Is het den Minister bekend, dat aan het plan-BoNEBAKKER— Snellebrand door den gemeenteraad van Naarden metalgemeene stemmen adhesie is betuigd? „3. Is het mogelijk, dat de uitvoering van het op 9 Februari 1.1. aanbestede gedeelte Brediusweg—Den Bongerd wordt opgeschort om in samenwerking met het gemeentebestuur van Naarden alsnog het plan-BoNEBAKKER—Snellebrand te doen onder zoeken, en, zoo ja, is de Minister daartoe bereid?" heeft de Minister van Waterstaat geantwoord: .Ondergeteekende meent de vragen niet op den voet te be hoeven te volgen. De onderstelling schijnt hem niet gewaagd, dat bedoeld wordt, te doen uitkomen, dat de verbetering van den Rijksweg AmsterdamLaren nabij Naarden, waarvan de uitvoering van Rijkswege wordt voorbereid, ongunstig zou zijn geprojecteerd, het natuurschoon zou schaden, te duur zou zijn en de instemming niet heeft van den gemeenteraad van Naarden. „Op den voorgrond moge staan, dat het hier geldt de ver betering van den Rijksweg, in de eerste plaats ondernomen in verband met de belangen van het verkeer over dien weg. Bij andere belangen moest zoo goed mogelijk worden aan gesloten en weder andere moesten worden ontzien. .Onder de bedoelde belangen vielen die sedert wat op den achtergrond geraakt van de electrificatie van de Gooische stoomtram, onder de tweede categorie die der landsverdediging; alles bijeen schijnt de vastgestelde route de beste oplossing. Daarbij werd ook gebruik gemaakt van bestaande wegen, mede in verband met de belangen van het plaatselijk verkeer. „De gemeenteraad van Naarden had gaarne gezien, dat de nieuwe Rijksweg door de vesting werd geleid, doch hieraan viel niet te denken, en ondergeteekende vraagt zich af, of het votum van den raad niet moet worden gezien in het licht, dat met dezen wensch geen rekening kon worden gehouden;doch zelfs al ware hier van een bepaalde voorkeur sprake, dan zou, daar het hier een Rijksweg geldt, toch niet in de eerste plaats

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Bouwwereld 1918-1923 | 1923 | | pagina 9