Herplaatsing I I Leden van de Werkgroep Monumen tale Kunst (WMK) van Heemschut en de Commissie Cultureel Erfgoed van de Vereniging Oud-Utrecht zijn al tijden bezig met dit project. En de WMK is nog steeds in gesprek met de afdeling Culturele Zaken van de gemeente Utrecht over restauratie en het vinden van een geschikte plek voor herplaatsing van het kunstwerk. Voor herplaatsing wordt de voorkeur gegeven aan een locatie in de nabij heid van het vernieuwde Hoog Catha rijne en het station. Daar moet toch ergens een geschikte plek te vinden zijn? Momenteel wordt de mogelijkheid onderzocht voor tijdelijke plaatsing aan de buitenzijde van een Jaar beurs-hal bij een te maken binnen plein met terrassen. Naast de Jaar beurs en de afdeling Culturele Zaken van de gemeente is ook de firma Langcat hierbij betrokken. Als dit gebied over enkele jaren weer op de schop gaat zal een definitieve locatie gevonden moeten worden. lische kunst van rond 1970. Het is in ieder geval geen figuratieve voorstelling met een betekenis. Jeroen Bons, zoon van de ont werper, zegt erover: 'Jan wilde iets vrolijks, kleurigs en vrijgevochtens maken als tegen hanger van het zakelijke Hoog Catharijne.' De gevelplaten werden bijzonder duurzaam en kleurvast uitgevoerd in emaille (glasgla- zuur) door de firma Langcat, sinds 1898 fabrikant van emaille reclame- en straat naamborden. Dit Bussumse bedrijf had ook een vestiging in De Pijp in Amsterdam en Jeroen Bons herinnert zich daar in 1977 met zijn vader te zijn geweest om proef- platen te beoordelen. Het beeldmerk van Langcat, een langgerekte zwarte kat, werd linksonder in de 'omgevouwen' rand van het kunstwerk opgenomen. een nieuwe pleinwand krijgt waarin weinig of niets meer herinnert aan de jaren zeventig. Na een publicatie door ondergetekende op DUIC (De Utrechtse Internet Courant) stelde GroenLinks-raadslid Pepijn Zwanenberg schriftelijke vragen aan B&W. Hij riep op het kunstwerk voor het Vredenburg te behou den en als dat onmogelijk bleek een nieuwe locatie te zoeken. Na overleg tussen de gemeente, de familie Bons en de eigenaar bleek bij de laatste geen enkele ruimte om het werk in situ te behouden. Jeroen Bons was al tot die conclusie gekomen en zette zich in voor demontage en opslag met als doel het later te herplaatsen De gemeente Utrecht heeft de kosten hiervan op zich genomen. In september 2016 zijn de emaillepla- ten gedemonteerd en genummerd. Er zijn diverse kleine beschadigingen, maar de tü 5 C g Al vond niet iedereen de bontgekleurde gevelbekleding even mooi, voor het win kelende publiek was het omhulsel aan trekkelijker dan de blinde gevel die herin nerde aan de sloop voorafgaand aan Hoog Catharijne. Door de eigentijdse toevoeging aan het oude pand werd de harde grens tussen het oude en nieuwe winkelgebied verzacht. Ondanks zijn bedoeling een vrolijk tegenwicht aan Hoog Catharijne te bieden, sloeg Bons dus een brug tussen het oude en nieuwe centrum. In 2014 sloot de Dixons-winkel aan het Vredenburg. Met de vestiging van kipres taurant Gagawa kreeg het pand z'n oude horeca-functie terug, maar niet voor lang. De eigenaar besloot het in 2016 te renove ren en op de verdiepingen appartementen te realiseren, waarvoor het beeldbepalende kunstwerk moest wijken. Deze verbouwing valt samen met de ingrijpende vernieuwing van Hoog Catharijne, waarbij het Vredenburg Hoek Bernadottelaan/Eisenhowerlaan, 1968. 36 HEEMSCHUT december 2017

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2017 | | pagina 36