Herplaatsing
I
I
Leden van de Werkgroep Monumen
tale Kunst (WMK) van Heemschut
en de Commissie Cultureel Erfgoed
van de Vereniging Oud-Utrecht zijn
al tijden bezig met dit project. En de
WMK is nog steeds in gesprek met
de afdeling Culturele Zaken van de
gemeente Utrecht over restauratie
en het vinden van een geschikte plek
voor herplaatsing van het kunstwerk.
Voor herplaatsing wordt de voorkeur
gegeven aan een locatie in de nabij
heid van het vernieuwde Hoog Catha
rijne en het station. Daar moet toch
ergens een geschikte plek te vinden
zijn?
Momenteel wordt de mogelijkheid
onderzocht voor tijdelijke plaatsing
aan de buitenzijde van een Jaar
beurs-hal bij een te maken binnen
plein met terrassen. Naast de Jaar
beurs en de afdeling Culturele Zaken
van de gemeente is ook de firma
Langcat hierbij betrokken. Als dit
gebied over enkele jaren weer op de
schop gaat zal een definitieve locatie
gevonden moeten worden.
lische kunst van rond 1970. Het is in ieder
geval geen figuratieve voorstelling met een
betekenis. Jeroen Bons, zoon van de ont
werper, zegt erover: 'Jan wilde iets vrolijks,
kleurigs en vrijgevochtens maken als tegen
hanger van het zakelijke Hoog Catharijne.'
De gevelplaten werden bijzonder duurzaam
en kleurvast uitgevoerd in emaille (glasgla-
zuur) door de firma Langcat, sinds 1898
fabrikant van emaille reclame- en straat
naamborden. Dit Bussumse bedrijf had ook
een vestiging in De Pijp in Amsterdam en
Jeroen Bons herinnert zich daar in 1977
met zijn vader te zijn geweest om proef-
platen te beoordelen. Het beeldmerk van
Langcat, een langgerekte zwarte kat, werd
linksonder in de 'omgevouwen' rand van het
kunstwerk opgenomen.
een nieuwe pleinwand krijgt waarin weinig of
niets meer herinnert aan de jaren zeventig.
Na een publicatie door ondergetekende op
DUIC (De Utrechtse Internet Courant) stelde
GroenLinks-raadslid Pepijn Zwanenberg
schriftelijke vragen aan B&W. Hij riep op het
kunstwerk voor het Vredenburg te behou
den en als dat onmogelijk bleek een nieuwe
locatie te zoeken. Na overleg tussen de
gemeente, de familie Bons en de eigenaar
bleek bij de laatste geen enkele ruimte om
het werk in situ te behouden. Jeroen Bons
was al tot die conclusie gekomen en zette
zich in voor demontage en opslag met als
doel het later te herplaatsen De gemeente
Utrecht heeft de kosten hiervan op zich
genomen.
In september 2016 zijn de emaillepla-
ten gedemonteerd en genummerd. Er zijn
diverse kleine beschadigingen, maar de
tü
5
C
g
Al vond niet iedereen de bontgekleurde
gevelbekleding even mooi, voor het win
kelende publiek was het omhulsel aan
trekkelijker dan de blinde gevel die herin
nerde aan de sloop voorafgaand aan Hoog
Catharijne. Door de eigentijdse toevoeging
aan het oude pand werd de harde grens
tussen het oude en nieuwe winkelgebied
verzacht. Ondanks zijn bedoeling een vrolijk
tegenwicht aan Hoog Catharijne te bieden,
sloeg Bons dus een brug tussen het oude
en nieuwe centrum.
In 2014 sloot de Dixons-winkel aan het
Vredenburg. Met de vestiging van kipres
taurant Gagawa kreeg het pand z'n oude
horeca-functie terug, maar niet voor lang.
De eigenaar besloot het in 2016 te renove
ren en op de verdiepingen appartementen
te realiseren, waarvoor het beeldbepalende
kunstwerk moest wijken. Deze verbouwing
valt samen met de ingrijpende vernieuwing
van Hoog Catharijne, waarbij het Vredenburg
Hoek Bernadottelaan/Eisenhowerlaan, 1968.
36 HEEMSCHUT december 2017