Special Van stoom naar stroom Monumentenzorg en gemalen Tussen stoom en stroom Heemschut en gemalen de geschiedenis en de technische ontwik keling van de mechanische bemaling gron dig vastgelegd. Ook adviseren deskundigen van de NGS op verzoek waterschappen en stichtingen over concrete vraagstukken rond behoud en beheer. Inzet daarbij is niet het behoud van elk waardevol gemaal, maar de overdracht aan toekomstige generaties van een representatieve selectie van gemalen, die samen het beeld van de bemalingshis torie vertellen. Sinds kort uit de NGS jaarlijks haar waar dering voor zorgvuldige omgang met waar devolle gemalen door de eigenaar met de toekenning van de 'Gemalenpluim', één voor een waterschap en één voor een stichting of vereniging. Alle activiteiten worden geco- ordineerd door een bestuur, al het werk wordt op vrijwillige basis verricht, net zoals de museumgemalen door vrijwilligers wor den gekoesterd. De vele activiteiten worden financieel mogelijk gemaakt door ondersteu ning vanuit waterschappen en sponsoren. Zoals destijds de laatste stoomgemalen op het nippertje konden worden gered, staan nu de dieselgemalen in de schijnwerpers, die worden bedreigd door elektrificatie. Verscherpte milieueisen, beperkte moge lijkheden tot automatisering, hoge bedie- ningskosten en technische veroudering leiden tot een toenemende 'ontdieseling'. Nu zijn er nog een veertigtal cultuurhisto risch belangrijke, operationele dieselgema len. Zonder tegengas dreigt deze schakel in de bemalingsgeschiedenis voorgoed te verdwijnen. Daarom heeft de NGS de his torische en technische ontwikkeling van de dieselbemaling grondig gedocumenteerd in de uitgave 'Tussen stoom en stroom'. Dit kloeke boek is 10 november 2017 gepre senteerd bij de viering van het 30-jarig jubi leum van de NGS. De daarin opgenomen inventarisatie van de overgebleven waarde volle dieselgemalen is de basis voor over leg met de waterschappen. De inzet daarbij is om bij de onvermijdelijke modernisering de beschreven cultuurhistorische waarden zoveel mogelijk te respecteren. Gemalen zijn monumenten van de ontwik keling van de bemalingstechniek, maar vor men ook een staalkaart van architectuur. Alle opvolgende architectuurstromingen zijn van gemalen af te lezen: eclectisch, Amsterdamse School, modernisme tot architectuurloze, puur functionele vormge ving. Binnen de monumentenzorg vormen gemalen inmiddels een erkende en breed gewaardeerde categorie van industrieel erf- Dieselmotoren hebben een belang rijke rol gespeeld in de 20ste-eeuwse bemalingsgeschiedenis, maar ver dwijnen in rap tempo. De Neder landse Gemalenstichting (NGS) heeft daarom de historische en technische ontwikkelingen van de verbrandings motoren in gemalen grondig gedo cumenteerd, met het accent op die selmotoren. Het ruim 200 pagina's tellende, gebonden boek met vele honderden illustraties is verkrijgbaar in de boekhandel en te bestellen bij uitgeverij Verloren (www.verloren.nl; www.gemalen.nl) goed. Na de eerste beschermingsronde van resterende stoomgemalen tot rijksmonu ment in de jaren '70 zijn er later in het kader van de projecten jongere bouwkunst (1850 1940) en wederopbouw (1940-1965) enige tientallen diesel en elektrische gemalen op de rijksmonumentenlijst geplaatst. Het Woudagemaal bij Lemmer heeft zelfs de status van UNESCO-Werelderfgoed verkre gen. Daarnaast is een niet exact bekend aantal gemalen aangewezen als gemeente lijk monument. De NGS is geen behoudsorganisatie, maar richt zich op overleg met en advisering van waterschappen en particuliere gemalen- organisaties. Behoud en bescherming zijn wel de hoofddoelstellingen van Heemschut als landelijke erfgoedvereniging. Vandaar dat diverse provinciale commissies zich de afgelopen jaren bekommerd hebben om bedreigde gemalen, die hun oorspronke lijke functie verloren hebben. Inzet is daarbij vooral behoud door herbestemming. Een al wat ouder voorbeeld is het voorma lige stoomgemaal Oosterschelde bij Poort vliet op Tholen uit 1910. Nadat dit in 1932 buiten gebruik geraakte en de machines werden verwijderd, volgde een lange peri- Stoomgemaal De Tuut bij Appeltern (1918), behouden en gerestaureerd dankzij vrijwilligers die ook bezoekers rondleiden. december 2017 HEEMSCHUT 25

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2017 | | pagina 25