Hoe zetelt politiek Nederland?
Partijen, standpunten en programma's
Het warmste
erfgoedbloed...
Wat heeft de landelijke politiek met cultureel erfgoed? Welke
politici maakten het verschil en wat beloven de partijen in hun
partijprogramma voor de aanstaande verkiezingen? Wat vinden de
verschillende partijen en hoe scoren ze op het gebied van erfgoed.
En waar zijn zij zelf eigenlijk gehuisvest? Heemschut brengt samen
met magazine Herenhuis in kaart hoe 'politiek Nederland zetelt'.
Politici en erfgoed
Mathijs Witte en Didier van Det
We vroegen de gevestigde politieke
partijen naar hun wapenfeiten op het
gebied van erfgoed, hun standpunten
tijdens de aankomende verkiezingen.
En we onderzochten in wat voor een
pand het partijkantoor is gehuisvest
en waarom juist daar. Van de meeste
partijen kregen we uitgebreid ant
woord, soms slechts gedeeltelijk.
Alleen 50plus gaf aan niet mee te
willen werken aan ons onderzoek. In
dat geval hebben we de antwoorden
uit andere bronnen betrokken. De
verantwoording voor de scores is te
vinden op www.heemschut.nl.
Belangrijke wapenfeiten van het kabinet
Rutte II, dat diende vanaf 2012, zijn onder
andere de Omgevingswet, de Erfgoedwet,
de Geefwet, de digitalisering van het erf
goed en de ratificatie van het Unesco-ver-
drag ter Bescherming van het Immaterieel
Erfgoed. Het afstoten van monumentale
gebouwen in rijksbezit, onder andere de
Vesting Naarden, leidde tot grote discussie.
Ook was er veel te doen over de financie
ringvan groot onderhoud aan monumenten.
Tenslotte is er veel aandacht geweest voor
de toekomst van het groene en religieuze
erfgoed in Nederland. Beleidsmatig heeft
de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed
de afgelopen jaren enkele programmalijnen
ontwikkeld ten aanzien van werelderfgoed,
herbestemming, landschap, wederopbouw
en waterstaatskundig erfgoed.
Kijken we naar hoe bestuurders en partijen
zijn opgekomen voor erfgoed, dan kunnen
we niet om een aantal personen heen. Als
eerste moet Minister Jet Bussemaker wor
den genoemd, die het vaak opnam voor
verschillende typen erfgoed, waaronder het
mobiele erfgoed. Tijdens het Nederlandse
EU voorzitterschap heeft zij de digitalisering
van erfgoed in Europa op de agenda gezet.
Nederland loopt hierin voorop. En ondanks
haar voornemen om de fiscale aftrek voor
rijksmonumenteneigenaren te schrappen,
heeft ze uiteindelijk niet ingrijpend op erf
goed bezuinigd.
Daarnaast moet Carla Dik-Faber (Christen-
Unie) genoemd worden. Zij stond eigenlijk
pal achter erfgoed dossiers als die van de
aardbevingen, het afstoten van rijksmonu
menten, onderhoud aan (grote) monumen
ten en de leegstand van religieus erfgoed.
In de Erfgoedwet kreeg ze in de wettekst
het begrip schoonheid erin als grond voor
aanwijzing tot rijksmonument. En dan is er
Alexander Pechtold van D66. Hij nam het
stokje halverwege over van Vera Bergkamp
en bleek een sterk pleitbezorger voor het
erfgoed. Zo kwam er extra geld voor de
organisatie van de Open Monumenten
dag. Bij de behandeling van de Erfgoedwet
bekommerde hij zich om meer bescherming
voor interieurensembles en mobiel erfgoed.
Met Gert Jan Segers van de Christenunie
zette hij de problematiek van de leegstand
en sloop van religieus erfgoed op de kaart.
Steven van Weyenberg (D66) heeft zich
fel verzet tegen afschaffing van de fiscale
aftrek van onderhoud aan rijksmonumen
ten.
6 HEEMSCHUT maart 2017