I
-X-
De restauratie van de vestingwerken
door deze zich nu in goede staat bevinden.
Architecten van de Rijksgebouwendienst
bedachten systemen om de metselwerken
droog te houden. Die waren goed bedacht
maar lastig uit te voeren. Het metselwerk
van enige bastions blijft daardoor te nat,
wat de lelijke door alg gevormde zwarte
kleur van de muren veroorzaakt.
Een groot probleem is nu dat het Rijk van
de vestingwerken van Naarden af wil. Het
onderhoud daarvan kost jaarlijks meer dan
een miljoen euro. Een oplossing voor het
elders onderbrengen van de vestingwerken
lijkt nu te zijn gegeven door de brief van 18
december 2014 van minister Blok aan de
Tweede Kamer. Daarin staat dat de minister
61 miljoen aan de Vereniging Nationale
Monumentenorganisatie (NMo) als bruids
schat biedt, opdat de 34 monumenten die
hij aan de NMo wil overdragen, tot in lengte
van dagen kunnen worden onderhouden.
Vooral vanwege de Naardense vestingwer
ken is dat bedrag weliswaar erg aan de
krappe kant, maar het is veel meer dan ik
had durven hopen.
Het stadhuis van Naarden.
aan die zijde begonnen met de bouw. Van
de zes bastions werden één hele en twee
halve bastions gebouwd volgens het zoge
naamde Oud Nederlandse Vestingstelsel. Bij
de voortgang van de bouw werden de ove
rige bastions gebouwd volgens het Nieuw
Nederlandse stelsel. Dat onderscheidt zich
van het oude model door een ingewikkel
dere vorm van de bastions, waardoor meer
ruimte ontstond om kanonnen op te stel
len. Er is een dubbele gordel van vesting
grachten. Daartussen loopt de zogenaamde
'Bedekte Weg'. Bedekt betekent dat ver
dedigers van de vesting daar gedekt waren
tegen waarneming en beschieting door de
vijand. Het is tegenwoordig een geliefd wan
delpad. In de binnengracht bevinden zich
een zestal ravelijnen, dat zijn eilandjes. Over
drie ravelijnen loopt een weg die toegang
geeft tot de stad, de andere drie zijn geheel
omgeven door water. Op twee plaatsen is
de binnengracht doorsneden door een bak
stenen dam, 'een beer' geheten. De beren
scheidden het zoete water aan de ene van
het zoute water aan de andere zijde. Het
noordelijke deel van de grachten was des
tijds verbonden met de Zuiderzee.
In 1964 begon het Rijk, als eigenaar van de
vestingwerken, met de restauraties waar-
Carlos Scheltema is medeoprichter en
bestuurslid van de Stichting De Vesting
Naarden, die de belangen van de vesting
en in het bijzonder van zijn vestingwerken
behartigt.
De vesting Naarden.
maart 2015 HEEMSCHUT 35