JP£automaat PETROLEUM I Bescherming van mobiel erfgoed historische havens. De tientallen maritieme evenementen die elk jaar worden georgani seerd, trekken vele duizenden enthousiaste bezoekers. Niet voor niets specialiseerde onze huidige koning zich in watermanage ment en werd zijn inhuldiging bekroond met de Koningsvaart, te midden van het varend erfgoed. Inmiddels groeit ook de aandacht voor de ruimtelijke kwaliteit van het behoud van water en varend erfgoed in havenste den. Datzelfde geldt voor de bijdrage die het behoud van mobiele ambachten kan leveren aan educatie, de creatieve sector, innovatie en de economie. Ondanks de nationale en internationale waardering die het mobiel erfgoed steeds weer ontmoet, is er dus nog steeds geen sprake van officiële erkenning en bescher ming door de overheid. Al geruime tijd wordt nagedacht over mogelijkheden om mobiel erfgoed de erkenning en bescher ming te bieden die het verdient. Tot nu toe is dat niet mogelijk via de Monumen tenwet (1988), omdat deze expliciet alleen onroerend erfgoed betreft. Ook andere wet ten, bijvoorbeeld voor roerende collecties, zijn niet zonder meer bruikbaar voor de bescherming van mobiel erfgoed. En toch wordt erkenning en bescherming steeds harder nodig. WinterWelVaart in Groningen. Maritiem erfgoed versterkt de historische omgeving. september 2014 HEEMSCHUT 9 Een trotse eigenaar van een petroleumkar, ooit getrokken door een hond. Diverse onderzoeken naar de gevolgen van de recente wet- en regelgeving laten zien, dat de bedreigingen daarvan voor mobiel erfgoed fors toenemen. Ondanks de wens te komen tot deregulering is er nog steeds sprake van een toenemende hoeveelheid wetten en regels op het gebied van ver keer, milieu, ruimtelijke ordening, belasting, veiligheid, ARBO en verzekeringsplichten. Daarbij wordt te weinig rekening gehouden met het bijzondere karakter van historische vervoermiddelen. Niet alleen komt zo de authenticiteit van de historische objecten in het gedrang, ook worden behoud en pre sentatie ervan steeds gecompliceerder en duurder. Wil het mobiel erfgoed ook in de toekomst nog in werkende staat gehouden kunnen worden, dan is het noodzakelijk dat de over heid bereid is te bezien of wetten en regels nog wel proportioneel te noemen zijn spe cifiek voor historische vervoermiddelen. Wil de overheid in die gevallen de mogelijkheid hebben om vrijstellingen te verlenen, dan moet het mobiel erfgoed wel eerst officiële erkenningen bescherming krijgen. Een kans om dit gat te dichten is de recente ontwikkeling van een nieuwe Erfgoedwet. De ministeries van OCW en l&M willen in deze Erfgoedwet zes bestaande wetten samenvoegen, waaronder de Monumenten wet en de Wet tot Behoud van Cultuurbezit. Daarmee is de mogelijkheid ontstaan om de gewenste en door expertwerkgroepen geadviseerde erkenning en bescherming van mobiel erfgoed wettelijk te borgen. Heemschut strijdt samen met de MCN en andere erfgoedorganisaties voor het moge lijk maken van wettelijke bescherming van de belangrijkste objecten van ons mobiele erfgoed. Martine van Lier is vicevoorzitter van de Federatie Oud Nederlandse Vaartuigen en consultant bij bureau ErfgoedWerf.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2014 | | pagina 9