0 0 Railerfgoed ife'5 Maritiem erfgoed Het belang van varend erfgoed DAF-bus van de Damster Auto-Maatschap pij uit Appingedam, nu in de collectie van het Nationaal Bus Museum te Floogezand. voor wegerfgoed die ca 200 clubs verte genwoordigt, schat dat er zo'n 600.000 tot 900.000 historische wegvoertuigen behou den worden. De meeste zijn in particuliere handen, maar ook het Louwman Museum - Nationaal Automobiel Museum- en het DAF Museum hebben belangrijke collecties. Er zijn veel mensen in Nederland die zich beroepsmatig of als vrijwilliger bezighou den met historisch railvervoer. Het meest bekend zijn de museumlijnen waar histo rische treinen en trams rijden. Maar ook andere organisaties, zoals het Spoorweg museum, houden het railerfgoed in stand. app-i»; De bij iedereen bekende Kever is een echte klassieker op de weg. Zij zijn aangesloten bij Historisch Railver voer Nederland. Er ligt nog ongeveer 250 kilometer lokaalspoor voor museumlijnen en er zijn nog tegen de 1400 historische railobjecten bewaard. Het varend erfgoed bestaat uit een rijkge schakeerde groep van historische vaartuigen. Naar schatting zijn er nog 5000 bewaard gebleven. Ze worden grotendeels onder houden door particulieren die ze in de vaart houden als pleziervaartuig, woonschip of charterschip. Naast de maritieme musea is er de Federatie Oud Nederlandse Vaartuigen, waarbij dertien behoudsorganisaties van his torische scheepstypen zijn aangesloten. Varen is de oudste vorm van transport die we kennen. Eeuwenlang ging in ons land bijna alle vervoer van goederen, dieren en mensen over water. Vanwege de diversi teit in gebruiksdoeleinden en vaargebieden ontstonden tientallen typen schepen. Tot in de tweede helft van de 19de eeuw werden deze scheepstypen vooral in hout gebouwd. Daarvan is, op de vele schilderijen met bin nenvaart- en zeegezichten na, nauwelijks meer iets over dan wrakken onder water. Gelukkig leveren deze ons nog wel kennis over de bouw en het gebruik van schepen in vroeger eeuwen. Daardoor konden van sommige scheepstypen replica's gebouwd worden, zoals van een Romeins vrachtschip en van diverse VOC-schepen. Vanaf eind 19de eeuw werden schepen steeds vaker gebouwd in ijzer en later in staal. Aanvanke lijk voeren ze met de wind in de zeilen, later werden er stoommachines geplaatst en nog later verbrandingsmotoren. Omdat in Nederland eeuwenlang het ver voer over water de beste weg was, zijn de meeste dorpen en steden ontstaan langs het water, vaak op een kruispunt van vaar wegen. Dat werden knooppunten van han del en bedrijvigheid. Zo werd Amsterdam in de Gouden Eeuw dankzij de scheep vaart één van de rijkste steden ter wereld. Al decennia lang spannen talloze mensen zich in voor het behoud van mobiel erfgoed, als privéeigenaar, als museum of als vrijwilliger. De stichting Mobiele Collectie Neder land (MCN) is het samenwerkings verband voor al het mobiel erfgoed in ons land. Met het themajaar 2014Mobiel wil de MCN de nadruk leggen op de zeer invloedrijke bete kenis van mobiliteit voor de ontwik keling van Nederland. Het themajaar 2014Mobiel heeft als doel om het belang van mobiliteit en mobiel erf goed in de schijnwerpers te plaat sen en te bevorderen, dat het de erkenning en bescherming krijgt die het verdient. Het themajaar beoogt bovendien het draagvlak voor het behoud en gebruik van mobiel erf goed te vergroten, de randvoorwaar den om mobiel te kunnen blijven meer aandacht te geven, meer mid delen voor documentatie en kennis deling te ontwikkelen en eigenaren van mobiel erfgoed te ondersteu nen en te wijzen op de faciliteiten en fondsen die hen ter beschikking staan. Het themajaar was mede de aanleiding voor de Stichting Open Monumentendag om dit jaar voor het thema 'Op reis' te kiezen. Meer informatie op www.openmonu- mentendag.nl en www.2014mobiel.nl. En werd Rotterdam in 1963 de grootste haven ter wereld - nu nog steeds met kop en schouders de grootste van Europa. Al het varend erfgoed dat getuigt van deze indrukwekkende ontwikkelingen krijgt hoge waardering van het publiek: Sail Amsterdam trekt het grootste aantal bezoekers van alle grote evenementen in Nederland. We heb ben gerenommeerde maritieme musea, onze chartervloot heeft wereldfaam, Rot terdam heeft een van 's werelds grootste museumhavens en Nederland kent wel 30 8 HEEMSCHUT september 2014

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2014 | | pagina 8