L Register Nederland transportland Luchtvaarterfgoed Wegve rvoe r-e rfgoed 1 De Gouden Eeuw is niet denkbaar zonder de scheepvaart, de Industriële Revolutie niet zonder het railvervoer en het Welvaarts- wonder van de 20ste eeuw niet zonder de ontwikkelingen van het wegverkeer en de luchtvaart. Transportmiddelen bepaalden meer dan we denken de inrichting van het platteland, maar ook van dorpen en steden. Laag Nederland is doortrokken van duizen den kanalen en sloten omgord door dijken, dammen, bruggen en sluizen. De wegen waren aanvankelijk paden en zandwegen, een enkele werd verhard. Met de industriële revolutie en de introductie van de stoom machine ontstond midden 19de eeuw een stelsel van spoor- en tramlijnen. In de 20ste eeuw namen het wegverkeer en de lucht vaart een enorme vlucht. Transport zorgde ook voor allerlei gelieerde bedrijvigheid en de daarbij behorende gebouwen, zoals sta tions en wachtlokalen, remises en garages, werven en hangars, vuur- en verkeerstorens. Deze gebouwen worden geclassificeerd als industrieel erfgoed en zijn vaak van rijks- of gemeentewege beschermd. De indrukwekkende verzameling mobiel erfgoed die particulieren en musea met veel zorg en liefde in stand houden, is ech ter wettelijk voor het overgrote deel niet beschermd. De collectie is digitaal wél goed ontsloten. Het Nationaal Register Mobiel Erf goed http://www.mobiel-erfgoed.nl/Blz_ nrme.htmvormt als het ware één groot virtueel 'museumdepot' met gedigitali seerde objecten. Het bevat nu bijna 3000 historische schepen, 1500 historische rail voertuigen, 1000 historische vliegtuigen en duizenden historische wegvoertuigen, met bijbehorende informatie. Het Virtueel Mobiliteitsmuseum {http://www. mobili teitsmuseum. nl/) presenteert daarnaast de geschiedenis van de mobiliteit in Nederland aan de hand van ons nationaal mobiel erf goed en de bijbehorende historische docu mentatie. Het Virtueel Mobiliteitsmuseum laat zien, dat mobiel erfgoed veel over de Nederlandse geschiedenis te vertellen heeft, héél veel. Luchtvaarterfgoed is een schaarse categorie. Van de Consteüation kunnen alleen de propellers nog draaien. Toch is er veel belangstelling voor. Het Nederland zoals wij dat nu kennen valt niet goed te begrijpen zonder de ontwikke lingen en invloed van mobiliteit daarbij mee te wegen. De welvaart in Nederland is te danken aan handel en transport. Keer op keer blijkt uit ranglijsten dat Nederland een van de beste transportlanden ter wereld was en nog steeds is. Deze mobiliteitsge schiedenis leeft voort in het mobiel erfgoed, de collectie historische vervoermiddelen die door particulieren en musea voor het nage slacht behouden wordt. Dit mobiel erfgoed getuigt van een indrukwekkende historische ontwikkeling en verdient het om behouden en gepresenteerd te worden, nu én later. Het Instituut Collectie Nederland, nu onder deel van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, concludeerde in een onderzoek naar mobiel erfgoed in 2006 het volgende: 'Transport was een van de belangrijkste voor waarden voorde ontwikkeling van Nederland door de eeuwen heen. Nederland is van oudsher een transportland en heeft dus een groot aantal historische transportmiddelen. Onze bruine vloot heeft wereldfaam, met het aantal oude auto's steken we zelfs Duitsland naar de kroon, luchtvaartfirma's als Fokker en KLM leverden belangwekkend luchtvaart erfgoed en ook de railsector heeft voor een indrukwekkende nalatenschap gezorgd. Net als ander cultureel erfgoed verdienen deze historische vervoermiddelen het om behou den en mobiel te blijven.' Het mobiel erf goed bestaat uitvarend, rail-, weg- en lucht vaarterfgoed. Naast de Nederlandse luchtvaartmusea als de Aviodrome en het tot voor kort Militaire Luchtvaart Museum (straks ondergebracht bij het Nationaal Militair Museum) zijn er nog diverse particuliere organisaties aan gesloten bij de Nationale Federatie Histori sche Luchtvaart. Deze houdt zich niet alleen bezig met het behouden van historische vliegtuigen, maar zorgt ook dat er gevlogen wordt. Nederland telt ca 1000 historische luchtvaartobjecten, waarvan er nogzo'n 100 daadwerkelijk de lucht in gaan. Nederland telt een enorme verscheidenheid aan voertuigen, van koetsen tot fietsen, van tractoren tot auto's en van vrachtwagens tot autobussen. De FEHAC (Federatie His torische Automobiel- en Motorfietsclubs), de overkoepelende belangenorganisatie september 2014 HEEMSCHUT 7

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2014 | | pagina 7