J 1 De SS Rotterdam werd gebouwd tussen 1955 en 1958 en was een vernieuwend schip in een tijdperk waarin het trans-Atlan tische passagiersvervoer per schip het ging afleggen tegen het vliegverkeer. Zo maakte het unieke dubbele trappenhuis een eenvou dige ombouw mogelijk naar een cruiseschip met één klasse. In plaats van schoorstenen kreeg het schip twee moderne rookkanalen. Een groot dekhuis midscheeps gaf het schip een vernieuwend, vooruitstrevend profiel. Vele kunstwerken sieren het bijzondere interieur. In aanwezigheid van koningin Juli- ana werd het schip in 1959 opgeleverd aan de Holland America Lijn. In 1968 werd het stoomschip bij de bouwer, de Rotterdamse Droogdok Maatschappij (RDM), verbouwd voor de cruisevaart. Met de opkomst van steeds modernere en grotere cruisesche pen werd de 'Grande Dame' langzaam tot een icoon van een voorbije tijd. Nieuwe veiligheidseisen maakten het schip voor de rederij niet meer rendabel. In 1997 werd het schip verkocht. De in 2001 opgerichte 'Stichting Behoud Stoomschip Rotterdam' heeft zich uitput tend ingezet voor het behoud van het schip als maritiem erfgoed. In 2004 werd De Rot terdam BV, onder andere opgericht door Woningcorporatie Woonbron, eigenaar van het schip. De hoge investeringen van 120 miljoen euro leidden tot het aftreden van de Raad van Commissarissen. Het was eind 2010 de vraag of Woonbron het schip in Rotterdam zou laten liggen of zou verkopen naar het buitenland. Eind 2012 werd het schip verkocht aan WestCord Hotels, waar mee het schip behouden bleef voor Rotter dam. Het schip ligt in Katendrecht en is ook voor publiek toegankelijk. september 2014 HEEMSCHUT 5

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2014 | | pagina 5