Particulieren houden lokaal- spoorwegmuseum op de rails Mathijs Witte Nederland heeft een spoorlijn die niet op het hoofdspoornetwerk is aangesloten, maar waarop wel treinen met passagiers rijden. Het betreft het spoor tussen Haaks bergen en Boekelo in Twente. Op geen enkele dienstregeling van de NS komen beide plaatsen voor, maar er kan wel dege lijk met de trein gereisd en uitgestapt wor den. Dat komt omdat de Stichting Museum Buurtspoorweg De Twentse Stoomtrein Haaksbergen-Boekelo, zich over dit stuk spoor en het historisch treinmaterieel heeft ontfermd met als doel een 'levend' lokaal spoorwegmuseum in Nederland op te rich ten en in stand te houden. Het spoor tussen Haaksbergen en Boe kelo werd in 1884 aangelegd door de Geldersch-Overijsselsche Lokaalspoorweg- Maatschappij (GOLS). In het begin werden hierover steenkolen uit het Duitse Ruhrge- bied via Winterswijk naar de textielfabrie ken in Twente vervoerd. Naderhand zijn ook passagierstreinen gaan rijden waarvoor sta tions gebouwd werden. In 1972 staakte de NS de goederendienst op de lijn Enschede- Haaksbergen. In 1975 werd de verbinding naar Enschede verbroken en resteerde alleen nog het gedeelte Haaksbergen-Boe kelo. In 1989 werd deze spoorlijn als eerste in Nederland uitgeroepen tot Museumlijn. De Stichting Museum Buurtspoorweg bestaat nu 46 jaar. Zij is een formeel spoor bedrijf en heeft een concessie om op het spoor te mogen rijden. De inkomsten komen uit het museum, van donaties, incidentele subsidies van instellingen zoals het VSB fonds en het Prins Bernhard Cultuurfonds en de betrokken gemeenten, de provincie Overijssel, het Rijk en Europese fondsen. In eigendom is het station en emplacement De 'vatenwagen' is in 1931 gebouwd door Werkspoor in Amsterdam voor de Koninklijke Nederlandsche Zoutindustrie in Boekelo. van Haaksbergen, het emplacement Boe kelo, de spoorlijn Haaksbergen-Boekelo, een aantal stoom- en diesellocomotieven, personen- en goederenwagons bussen en divers materieel. Het is dus een compleet bedrijf met een zeer actief bestuur en vele vrijwilligers uit de regio. In totaal zijn onge veer 120 vrijwilligers actief. Een van die actieve leden is Heemschutter Jan Astrego die tevens een van de bestuursleden is. Astrego ziet dat de band tussen de vrijwil ligers enorm hecht is. Omdat de stichting al langer bestaat gaat het vrijwilligerschap vaak over van vader op zoon (soms ook dochter). Eén van de opvallende zaken vindt Astrego, is dat je als vrijwilliger ook voort durend bezig bent met ontwikkelingen in de omgeving. Nu is de stichting in overleg om de nieuwe N18 verdiept het spoor te laten kruisen. Daar gaat veel tijd in zitten. Astrego ziet dat het museum moet veran deren. De stichting is drukdoende met een heroriëntatie. Moderne technologie zal daarbij niet worden geschuwd. Een breder verhaal zal mogelijk zijn door een link te leggen met het industriële verleden van de regio. In deze ambitie zal de uitbouw van het emplacement Boekelo inclusief een mogelijke verwerving van het station een belangrijke rol spelen. Voor meer informatie: www.museumbuurt- spoorweg.nl. m De herbouwde voetbrug uit Geldermalsen uit 1888, voormalig Rijksmonument. Onder de brug een kolenwagen met A status uit dezelfde periode, gebouwd door Werkspoor. september 2014 HEEMSCHUT 37

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2014 | | pagina 37