Willem Heijbroek
g
Dutch Dakota Association
In 1982 halen twee piloten van Transavia
een DC-3 Dakota vanuit Finland naar Neder
land, omdat dit het belangrijkste vliegtuig uit
de geschiedenis van onze luchtvaart is. Zij
richtten De Dutch Dakota Association (DDA)
op. Een tweede Dakota wordt gevonden op
Malta. Dit in 1944 gebouwde type DC-3
deed dienst bij de US Air Force. Na haar
diensttijd is het vliegtuig in 1961 opgeslagen
in een depot van de luchtmacht in Arizona.
In 1964 is het vliegtuig over gegaan naar
Somali Airlines en vervolgens naar het Egyp
tische luchtvaartbedrijf Pyramid Airlines. De
nieuwe eigenaar werd Z. K.HPrins Bernhard,
beschermheer van DDA, wiens wens het was
dit historische vliegtuig weer volledig vlieg-
klaar te krijgen. Na een volledige revisie, die
twaalf jaar zou duren, verrees dit werkpaard
in 1999 als een feniks uit de as.
De historische Dakota PFI-PBA wordt in
1944 afgeleverd aan de US Airforce en
vervult een belangrijke rol als een van de
'mighty eight' (de 8ste Luchtmacht), die
deelnemen aan de operatie 'Market Gar
den'. Gestationeerd op de Royal Air Force-
basis Cottesmore bij de 52ste Troop Carrier
Wing, overleeft het de oorlog. De Rijkslucht
vaartdienst verwerft de Dakota en schrijft
het na revisie in als het eerste regerings
vliegtuig van Nederland. Na de introductie
van de Fokker Friendship als regeringsvlieg
tuig werd PFI-PBA in 1975 geplaatst in het
luchtvaartmuseum Aviodome op Schiphol.
Na volledige renovatie speelt het toestel in
2006 een belangrijke rol bij de herdenking
van het feit dat 70 jaar geleden de KLM
als eerste niet Amerikaanse maatschap
pij met de Dakota DC-3 ging vliegen. Het
legde dezelfde route naar Le Bourget af als
destijds bij de ingebruikname. Deze 'Grand
Old Lady' vliegt nog steeds met passagiers
over de gehele wereld en is een belangrijke
ambassadeur voor de Nederlandse histori
sche luchtvaart.
Later worden twee DC-4 Skymasters, beide
afkomstig uit Zuid-Afrika, omgebouwd tot
één vliegtuig. Het vliegen met de DC-4
blijkt echter bij de vernieuwde regelgeving
financieel onhaalbaar en in 2000 moet men
besluiten hiermee te stoppen.
De doelstelling van DDA Classic Airlines is
de historische luchtvaart toegankelijk te
maken voor een zo breed mogelijk publiek.
De thuishaven was Lelystad waar de DDA
een onderdeel vormde van het Aviodrome.
Na het faillissement van Aviodrome konden
geen vluchten met passagiers meer wor
den uitgevoerd. Daarom heeft men zich
beperkt tot de 'core business' en keert DDA
met twee DC-3's weer terug op Schiphol.
De DDA slaagt er in het behoud van histo
risch erfgoed te combineren met het opera
tioneel houden van de DC-3 Dakota. Een
groot aantal vrijwilligers verzorgt in binnen-
en buitenland diverse vluchten. Zie ook
www.dutchdakota.nl a
O
O
september 2014 HEEMSCHUT 35