Willem Heijbroek g Dutch Dakota Association In 1982 halen twee piloten van Transavia een DC-3 Dakota vanuit Finland naar Neder land, omdat dit het belangrijkste vliegtuig uit de geschiedenis van onze luchtvaart is. Zij richtten De Dutch Dakota Association (DDA) op. Een tweede Dakota wordt gevonden op Malta. Dit in 1944 gebouwde type DC-3 deed dienst bij de US Air Force. Na haar diensttijd is het vliegtuig in 1961 opgeslagen in een depot van de luchtmacht in Arizona. In 1964 is het vliegtuig over gegaan naar Somali Airlines en vervolgens naar het Egyp tische luchtvaartbedrijf Pyramid Airlines. De nieuwe eigenaar werd Z. K.HPrins Bernhard, beschermheer van DDA, wiens wens het was dit historische vliegtuig weer volledig vlieg- klaar te krijgen. Na een volledige revisie, die twaalf jaar zou duren, verrees dit werkpaard in 1999 als een feniks uit de as. De historische Dakota PFI-PBA wordt in 1944 afgeleverd aan de US Airforce en vervult een belangrijke rol als een van de 'mighty eight' (de 8ste Luchtmacht), die deelnemen aan de operatie 'Market Gar den'. Gestationeerd op de Royal Air Force- basis Cottesmore bij de 52ste Troop Carrier Wing, overleeft het de oorlog. De Rijkslucht vaartdienst verwerft de Dakota en schrijft het na revisie in als het eerste regerings vliegtuig van Nederland. Na de introductie van de Fokker Friendship als regeringsvlieg tuig werd PFI-PBA in 1975 geplaatst in het luchtvaartmuseum Aviodome op Schiphol. Na volledige renovatie speelt het toestel in 2006 een belangrijke rol bij de herdenking van het feit dat 70 jaar geleden de KLM als eerste niet Amerikaanse maatschap pij met de Dakota DC-3 ging vliegen. Het legde dezelfde route naar Le Bourget af als destijds bij de ingebruikname. Deze 'Grand Old Lady' vliegt nog steeds met passagiers over de gehele wereld en is een belangrijke ambassadeur voor de Nederlandse histori sche luchtvaart. Later worden twee DC-4 Skymasters, beide afkomstig uit Zuid-Afrika, omgebouwd tot één vliegtuig. Het vliegen met de DC-4 blijkt echter bij de vernieuwde regelgeving financieel onhaalbaar en in 2000 moet men besluiten hiermee te stoppen. De doelstelling van DDA Classic Airlines is de historische luchtvaart toegankelijk te maken voor een zo breed mogelijk publiek. De thuishaven was Lelystad waar de DDA een onderdeel vormde van het Aviodrome. Na het faillissement van Aviodrome konden geen vluchten met passagiers meer wor den uitgevoerd. Daarom heeft men zich beperkt tot de 'core business' en keert DDA met twee DC-3's weer terug op Schiphol. De DDA slaagt er in het behoud van histo risch erfgoed te combineren met het opera tioneel houden van de DC-3 Dakota. Een groot aantal vrijwilligers verzorgt in binnen- en buitenland diverse vluchten. Zie ook www.dutchdakota.nl a O O september 2014 HEEMSCHUT 35

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2014 | | pagina 35