Tuf-Tuf club Bergen op Zoom
Na een geslaagde eerste Solexrit in
2007, was het niet moeilijk om de
eerste leden bij elkaar te krijgen. De
club is gestart met een handjevol
liefhebbers en snel uitgegroeid naar
meer dan 50 leden met een eigen
solex onder de naam Tuf-Tuf club, die
toertochten en speciale technische
dagen organiseert.
Willem Heijbroek
Met de Solex op pad
Marcel Menesson ontwierp, samen metGod-
dard, in 1941 het eerste prototype van een
fiets met een hulpmotortje op het voorwiel.
In de Tweede Wereldoorlog maakt het Franse
bedrijf Solex, dat geen opdrachten wenst om
een Duitse divisie met Solexen uitte rusten,
in het diepste geheim 700 proefmodellen
om ervaring op te doen. Dit is nodig want
het bedrijf Solex, gevestigd in Courbevoie
aan de Seine, was oorspronkelijk gespeciali
seerd in de productie van carburateurs. Het
wordt echter veel bekender door de rijwielen
met hulpmotor, die tussen 1946 en 1988
geproduceerd worden onder de naam Vélo-
solex (in Nederland afgekort tot Solex).
Na de Tweede Wereldoorlog is er een sterke
behoefte aan een goedkoop en betrouwbaar
vervoermiddel. In Nederland werden Solex
bromfietsen tussen 1948 en 1969 in licen
tie gebouwd door de Productiemaatschap
pij Van der Fleem NV, die ze voor importeur
R.S. Stokvis Zonen maakte in de Eerste
Nederlandse Autorijwielen Fabriek (ENAF).
In die periode zijn er ongeveer 700.000
stuks in Nederland uit de fabriek gekomen,
verdeeld over veertien verschillende typen
met namen als peperbus, zwanenhals, kof
fertje en goudbies. Wereldwijd zijn er naar
schatting 6 a 7 miljoen solexen geprodu
ceerd. In 1969 stopte Stokvis Zonen en
daarna komen vrijwel alle solexen uit Frank
rijk. In Nederland is de solex op dit moment
erg populair. Er worden veel solex clubs
opgericht, die door heel Europa toeren. Voor
de liefhebber is er het blad 'Op de Solex' dat
vele wetenswaardigheden, evenementen en
technische verhandelingen bevat.
34 HEEMSCHUT september 2014