Gastcolumn De Hondekop Als jong knaapje zat ik urenlang gebiologeerd te kijken naar de mini Marklin wereld, die mijn oom op zolder had gecreëerd. In de jaren '60 reed er nog volop 'stoom' in Duitsland, dus een reis naar Zwitser land via het knooppunt Ulm was zeker geen straf. Dankzij een 'suiker' achteroom en -tante hadden wij het voorrecht om zomers gebruik te maken van hun tweede huis in het Zwitserse kanton Graubün- den. Met uitzicht op het Langwieser viaduct, ruim 100 jaar geleden een van de eerste serieuze betonnen overspanningen toegepast in de spoorwegbouw, werd het allemaal bijna een obsessie. Thuis in Amsterdam timmerde de oom een klaptafel in mijn kleine slaapka mer, waarop de rails werd vastgeschroefd. Ik heb een mooie jeugd gehad! Met de komst van de pubertijd werd het natuurlijk allemaal anders. Met treintjes kreeg je niet de aandacht van de andere sekse die je dan toch ambieert. Eenmaal gearriveerd in mijn huidige werk zame leven, was er ook weer tijd voor de trein! In mijn achtertuin in Laren 'run' ik al vele jaren een mini-Rhatische Bahn. Daarnaast heeft het Nederlandse spoor en haar verleden ook mijn volle aandacht. Een jaar of zeven geleden werd ik voorzitter van de stichting Mat 54 Hondekop-vier, de beheersstichting van het laatst overgebleven vier delige treinstel van de serie Materieel 1954, dat volledig in Nederland door Werkspoor in Utrecht werd gebouwd. Het Nederlands Spoorweg Museum heeft een zogenaamd tweetje in haar bezit, onze trein meet maar liefst 106 meter met vier 'bakken'! Dat maakt het niet eenvoudig om de trein te stallen en te beschermen tegen de grootste vijand van industrieel erfgoed: graffiti. Na de nodige omzwervingen hebben wij gelukkig een afgesloten terrein naast de voormalige Wagenwerkplaats in Amersfoort kunnen vinden om onze trein te reviseren. Want na mil joenen kilometers op het vaderlandse spoor en vooral het buiten stil staan, heeft de carrosserie veel te lijden gehad. Inmiddels hebben wij dankzij de inzet van enkele tientallen vrijwilligers een geweldig resul taat kunnen neerzetten. De helft van het stel is nu in de oorspronke lijke groene kleur teruggebracht en alle roestplekken zijn vervangen door nieuw materiaal en goed geconserveerd. Wij hopen tegen het einde van dit jaar het stel weer geheel compleet rijvaardig te heb ben. Om dan meteen door te pakken met de volgende klus: we zijn in onderhandeling met de Belgische Spoorwegen om het allerlaatst overgebleven Hondekoptreinstel van de serie Materieel 1957, dat dienst deed tussen Amsterdam en Brussel, terug naar Nederland te halen: de BeNeLux Hondekop. Ook dit stel moet een grondige revisie ondergaan. De vrijwilligers zijn er, de fondsen nog niet. Bekijkt u onze website www.mat54.nl en zie onder 'Revisie' hoe er fantastisch wordt gewerkt aan dit fraaie voorbeeld van rijdend Nederlands industrieel erfgoed. En schroom niet om donateur te worden! Erik de Zwart Voorzitter Stichting Mat 54 Hondekop-vier september 2014 HEEMSCHUT 25

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2014 | | pagina 25