L j L Samen met de buurt 1 1 Kunsthistoricus Vervat zet zich vooral in voor het behoud van het na-oorlogse erf goed en dus wil hij geïnterviewd worden in de Amsterdamse Metro, die daarvan een sprekend voorbeeld is: 'Een ontwerp van Sier van Rhijn in de stijl van het Brutalisme van de jaren zeventig van de vorige eeuw. Ooit met zorg ontworpen en gebouwd en nu verrommeld en verpauperd.' Met de oudere architectuur gaat het in Amsterdam redelijk goed: 'Natuurlijk durft niemand aan de Grachtengordel te komen, maar recente bouwkunst krijgt minder bescherming. We kregen lucht van de plan nen om de Metro op te knappen. Op zich een goed idee, maar de manier waarop was min der positief en dus zijn we in actie gekomen. Met name het verwijderen van de kunst uit de stations was voor ons onbespreekbaar.' De actie begon met een gesprek met de Amsterdamse Dienst Metro: 'Dat leverde weinig op. Een artikel in Het Parool deed dat wel. We kregen steun van buurtbewo ners en toen raakte ook de politiek geïnte resseerd.' Bij het Metrostation onder het Centraal Sta tion laat Vervat zien wat er aan de hand is: 'Het strakke ontwerp is verrommeld. Het oorspronkelijk kale beton is beschilderd, de plafonds zijn verlaagd, de poortjes voor de OV-chipkaart verstoren het oorspronkelijke beeld. In de tunnelbuis zijn lange, versprin gende lijnen geschilderd. Als je vanuit de treinstellen naar buiten keek, dan gaf dat een fraai effect.' Vervat zegt het bewust in de verleden tijd. Graffiti heeft de schildering overwoekerd en het effect is verdwenen. De Dienst Metro was van plan om de onder grondse stations strakker te maken en de bijzondere kunsttoepassingen te verwijderen ofte moderniseren: 'Maar onze actie, samen met de buurtbewoners, heeft succes gehad. De kunstwerken worden behouden en de stations krijgen een opknapbeurt die meer recht doet aan het oorspronkelijke ontwerp.' Detail van de schildering in station Wibautstraat. Bij station Nieuwmarkt laat hij zien wat dat betekent: 'De kunst, inclusief de grote sloopkogel die herinnert aan de rellen waar toe de bouw van de Metro hier aanleiding gaf, hangt er nog en zal er straks weer veel beter uitzien. De stations krijgen in de toe komst hopelijk ook de status van gemeen telijk monument.' Wandkunst in Metrostation Wibautstraat. Door het ontbreken van wandreclames komen de schilderingen beter uit. september 2014 HEEMSCHUT 23

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2014 | | pagina 23