L j
L
Samen met de buurt
1
1
Kunsthistoricus Vervat zet zich vooral in
voor het behoud van het na-oorlogse erf
goed en dus wil hij geïnterviewd worden in
de Amsterdamse Metro, die daarvan een
sprekend voorbeeld is: 'Een ontwerp van
Sier van Rhijn in de stijl van het Brutalisme
van de jaren zeventig van de vorige eeuw.
Ooit met zorg ontworpen en gebouwd en nu
verrommeld en verpauperd.'
Met de oudere architectuur gaat het in
Amsterdam redelijk goed: 'Natuurlijk durft
niemand aan de Grachtengordel te komen,
maar recente bouwkunst krijgt minder
bescherming. We kregen lucht van de plan
nen om de Metro op te knappen. Op zich een
goed idee, maar de manier waarop was min
der positief en dus zijn we in actie gekomen.
Met name het verwijderen van de kunst uit
de stations was voor ons onbespreekbaar.'
De actie begon met een gesprek met de
Amsterdamse Dienst Metro: 'Dat leverde
weinig op. Een artikel in Het Parool deed
dat wel. We kregen steun van buurtbewo
ners en toen raakte ook de politiek geïnte
resseerd.'
Bij het Metrostation onder het Centraal Sta
tion laat Vervat zien wat er aan de hand is:
'Het strakke ontwerp is verrommeld. Het
oorspronkelijk kale beton is beschilderd, de
plafonds zijn verlaagd, de poortjes voor de
OV-chipkaart verstoren het oorspronkelijke
beeld. In de tunnelbuis zijn lange, versprin
gende lijnen geschilderd. Als je vanuit de
treinstellen naar buiten keek, dan gaf dat
een fraai effect.' Vervat zegt het bewust in
de verleden tijd. Graffiti heeft de schildering
overwoekerd en het effect is verdwenen.
De Dienst Metro was van plan om de onder
grondse stations strakker te maken en de
bijzondere kunsttoepassingen te verwijderen
ofte moderniseren: 'Maar onze actie, samen
met de buurtbewoners, heeft succes gehad.
De kunstwerken worden behouden en de
stations krijgen een opknapbeurt die meer
recht doet aan het oorspronkelijke ontwerp.'
Detail van de schildering in station Wibautstraat.
Bij station Nieuwmarkt laat hij zien wat
dat betekent: 'De kunst, inclusief de grote
sloopkogel die herinnert aan de rellen waar
toe de bouw van de Metro hier aanleiding
gaf, hangt er nog en zal er straks weer veel
beter uitzien. De stations krijgen in de toe
komst hopelijk ook de status van gemeen
telijk monument.'
Wandkunst in Metrostation Wibautstraat. Door het ontbreken van wandreclames komen de
schilderingen beter uit.
september 2014 HEEMSCHUT 23