randvoorwaarden tot de plek van planten op de vensterbank. Alle ideeën en ervarin gen verschenen in een rapport, dat zeer waarschijnlijk op grote schaal is verspreid. In talloze plaatsen in Nederland verrezen scholen die een opvallende overeenkomst hadden met de Groningse ontwerpen, al is het verband lang niet altijd hard te maken. Niet iedereen kon zich vinden in het con cept van de losse huisjes, zodat er ook de nodige hybridevormen met een gang werden gebouwd. Bijzonder was de bijdrage van de gemeente Emmen, die met een spectacu laire variant op het Groningse scholentype de Groningse provinciehoofdstad naar de kroon wilde steken. De Emmense gemeentearchi tect Yme Dijkstra presenteerde in 1955 een Wilhelmschool waarvan de lokalen waren voorzien van een schuifdak dat bij mooi weer kon worden geopend. Het experimentele ont werp was echter zo kostbaar dat de gemeen teraad niet akkoord ging met de bouw. Meer succes had de Emmense architect Cees Groen, die met expliciete toestemming van Jaap Wilhelm de ene na de andere Groningse school wist te realiseren. Groen zou uitein delijk uitgroeien tot een van de belangrijkste scholenbouwers van Nederland en ontwik kelde in een later stadium een eigen scho lentype waarvan er naar schatting 250 zijn gebouwd. De tragiek van Wilhelm en zijn ver nieuwende tijdgenoten was dat zij hun tijd in feite te ver vooruit waren. Veel beleidsmakers mochten er dan moderne ideeën op nahou den; binnen het onderwijs hanteerde nog een groot deel van het onderwijzend personeel vooroorlogse lesmethoden en werden zaken als werkhoeken in de praktijk vaak gebruikt als rommelhok. Bovendien waren de klas sen in de jaren vijftig nog steeds zeer groot, waardoor de mogelijkheden voor individueel onderwijs niet bepaald vergroot werden. In 1959 kondigde de landelijke overheid een bezuinigingsoperatie aan voor de scho lenbouw, waardoor de mogelijkheden verder werden beperkt. Ook in Groningen was men genoodzaakt het scholenbouwprogramma te herzien. Wilhelm werd gevraagd een ver- diepingsschool te ontwikkelen die goedkoop was en in serie kon worden gebouwd. En zo verrezen er in een mum van tijd twaalf nieuwe lagere scholen voor zowel openbaar als bijzonder onderwijs. Het idealisme van de jaren vijftig maakte voorgoed plaats voor een rationele, zakelijke benadering waarbij, boven de vormgeving van de scholen, vooral de bouwkosten leidend waren. Plattegrond school voor veengebied, 1 600. 1. hal 6. handenarbeid 2. kamer hoofd 7. kleedkamer 3. toiletten 8. wasplaats 4. w.c. personeel 9. kamer leerkracht 5. leermiddelen 10. leslokaal Schoolontwerp van Yme Dijkstra met schuifdak. Ontwerp van een school voor het veengebied (open landschap). maart 2014 HEEMSCHUT 9 De Elout van Soeterwoudeschool in Emmen van architect Cees Groen, 1960.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2014 | | pagina 9