Buitenschool als doorbraak Nieuwe vormen van lesgeven Het totaalconcept verspreid zich vastgesteld. Wilhelm werkte op het gebied van de meubeltjes nauw samen met meu belfabrikant Marko in Veendam. Zo ont stonden een eenvoudig tafeltje en stoeltje, die in massa konden worden geproduceerd en niet duurder waren dan de traditionele schoolbank. Het 'Wilhelmmeubilair' werd landelijk een groot succes. Eind 1954 werd de buitenschool Appèl- bergen geopend, die was bestemd voor de bleekneusjes van de stad Groningen. Het prestigieuze project, dat een enigszins aange paste variant van het Groningse scholentype betrof, was gelegen in een natuurgebied in de gemeente Haren. Het betekende de defini tieve doorbraak van Jaap Wilhelm als scholen bouwer. De kosten van het complex, exclusief de bouwgrond, waren met 500.000 gulden in verhouding met reguliere scholen buitenge woon hoog. De utopische buitenschool was dan ook van gemakken voorzien die zelfs van daag de dag nog de nodige verbazing wekken. Zo beschikte het complex, naast de lokalen en lighal, over een compleet ingerichte instel lingskeuken, eet- en slaapzalen, wasruimte, een volledig ingerichte dokterskamer, perso neelsruimte, een woning voor het hoofd van de school, een amfitheater, leskuilen met speciaal ontworpen meubilair in de bossen, speelweiden, een 'dierentuin' en schooltuinen met fruitbomen. Wilhelm rechtvaardigde de Plattegrond van de klasseneenheid van het Groningse type. enorme bouwsom met de stelling dat 'zieken huizen onnoemelijk veel meer zouden kosten'. De leerlingen die op doktersvoorschrift op de buitenschool werden geplaatst kregen een individueel lesprogramma. Bovendien waren de klassen veel kleiner dan in het reguliere lager onderwijs. Het is dan ook niet verwon derlijk dat een GGD-arts een 'merkwaardig' fenomeen constateerde. Namelijk dat de leerlingen van de buitenschool zo graag naar school gingen en dat ze het jammer vonden als het zaterdag was. Ook lag het verzuim veel lager dan bij reguliere scholen, terwijl het hier toch de bleekneusjes van Groningen betrof. Wilhelm kreeg in brede kring waardering voor zijn onorthodoxe manier van scholen- Onlangs verscheen een uitvoerige publicatie over het Groningse scholentype. Het behandelt niet alleen de situatie in Groningen van na de oorlog, maar plaatst de bijdrage van Jaap Wilhelm in een brede context Ontwikkelingen op het gebied van de scholenbouw in zowel binnen- als buitenland komen dan ook uitvoerig aan de orde. Het Groningse scholentype, de utopische scholenbouw van stadsarchitect Jaap Wilhelm, is te bestellen bij elke boek handel in Nederland en Vlaanderen. Auteur: Hans de Man, 224 pagina's, uitgeverij: Servo, prijs 29,90. bouw en zijn schooltype werd dan ook tot norm verheven voor het Groningse open baar onderwijs. Dit bood hem de mogelijk heid om scholen te ontwikkelen die aanslo ten bij zijn eigen denkbeelden op het gebied van onderwijs en scholenbouw. Een goed voorbeeld van een school die qua archi tectuur en onderwijsvisie geheel aansloot bij de ideeën van de stadsarchitect was de Jan Evert Scholtenschool in de Gro ningse wijk Rabenhaupt die in 1956 werd geopend. Belangrijke wijziging ten opzichte van eerdere scholen was de toepassing van een volwaardige schoolzaal, waar Wilhelm maar liefst vijftien verschillende functies aan toekende. Bovendien werd in het com plex een kleuterschool opgenomen, waar door in feite een basisschool avant la lettre ontstond. Hiermee was Wilhelm zijn tijd ver vooruit, want pas dertig jaar later werd dit per wet geregeld. De school was niet alleen door haar verschijningsvorm opmerkelijk, de manier van lesgeven was eveneens onge woon. Schoolhoofd Henk Hoving, die lande lijke bekendheid kreeg met zijn bundel met kinderuitspraken 'Juf, daar zit een weduwe in de boom', introduceerde op de school een vorm van onderwijs die sterk gericht was op zelfwerkzaamheid. Zo werd de klas opgedeeld in groepen waarbij 'het groeps- hoofd' zwakkere leerlingen extra begelei ding gaf. Om het verantwoordelijkheidsge voel van de kinderen nog meer tot uiting te laten komen, maakten de leerlingen hun 'eigen woning', met uitzondering van het toi let, zelf schoon. Naast lof oogstten de ont werpen van Wilhelm ook de nodige kritiek. Zo werden de scholen in de volksmond vaak kippenhokken genoemd. Dat veel volwasse nen de architectuur niet konden waarderen, deerde Jaap Wilhelm niet want de kinderen vonden de scholen volgens hem prachtig. Hij stelde dan ook dat het kind de ware opdrachtgever was voor een nieuwe school en niet de zogenaamde deskundigen. Het Groningse scholentype ontwikkelde zich in de loop der tijd tot een totaalconcept op alle schaalniveaus; van stedenbouwkundige 8 HEEMSCHUT maart 2014

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2014 | | pagina 8