L Proefschool 1 schappelijk terrein, die vaak al ver voor de oorlog waren geïntroduceerd, werden bij beleidsmakers steeds meer algemeen geaccepteerd. Veel vernieuwers, die vaak sleutelposities op het terrein van het onder wijs innamen, zagen hun kans schoon om dergelijke vernieuwingen door te voe ren. Het Dalton- en Montessorionderwijs waren officieel dan niet tot norm verhe ven, in naoorlogse rapporten en publica ties over onderwijs en scholenbouw waren de ideeën van deze onderwijsvernieuwers ruimschoots vertegenwoordigd en werden zij soms letterlijk geciteerd. Individueel onderwijs, zelfontplooiing en de behoefte aan expressie stelden uiteraard ook andere eisen aan schoolgebouwen. Vandaar dat op veel plaatsen in Nederland, ondanks de beperkte middelen, volop werd geëx perimenteerd. Jaap Wilhelm presenteerde eind 1949 een ontwerp dat radicaal brak met alle tot dan toe geldende conven ties. Bij dit plan was de gebruikelijke gang komen te vervallen. Door een traditio nele gangschool 'in moten te hakken' en deze moten vervolgens negentig graden te draaien, werd optimaal gebruik gemaakt van het vloeroppervlak. Hierdoor kon een deel van de vrijgekomen gangruimte in de vorm van een werkhoek voor individu eel onderwijs aan het lokaal worden toe gevoegd. Het overgebleven gedeelte deed dienst als hal, waar tevens de toiletten en garderobe konden worden ondergebracht. Zodoende beschikte iedere klasseneenheid over een eigen buiteningang. Bovendien zouden, door het opsplitsen van de school in losse huisjes, het verantwoordelijkheids gevoel en de saamhorigheid van de klas worden vergroot. Door de toepassing van twee- of zelfs driezijdige daglichttoetreding kon de plafondhoogte omlaag, waardoor de school nog meer overeen zou komen met de thuissituatie. Het hoge daglichtniveau maakte het tevens mogelijk om tot een meer speelse (groeps)opstelling van het meubilair te komen. Bovendien konden de klassen, die plaats boden aan het wette lijke maximum van 48 leerlingen, optimaal geventileerd worden. De gemeente Groningen, die kort daarvoor een aparte scholenbouwcommissie had ingesteld, liet zich door de stadsarchitect overtuigen en besloot een proefschool te laten bouwen. Met de proefschool, die nog over een conventioneel zadeldak beschikte, kon Wilhelm naar hartenlust experimente ren. Zo maakte hij gebruik van dubbel glas en isolatiefolies, zaken die pas decennia later gemeengoed zouden worden. Deson danks bleven de bouwkosten ver onder het budget, hetgeen direct de nodige belang stelling wekte bij andere gemeenten. Het is dan ook niet heel verrassend dat de eerste echte Groningse school niet in Groningen werd gebouwd. Wilhelm, die een vast sala ris ontving, was zo overtuigd van zijn con cept dat hij het ontwerp cadeau gaf aan een collega-architect die in 1952 in Meppel een vierklassige variant bouwde. De school werd zeer goed ontvangen en het gemeentebe stuur van Meppel besloot direct een tweede school te bouwen. Wilhelm hield zich in de tussentijd ook nadrukkelijk bezig met de inrichting van het lokaal. Omdat er volgens De leerlingenset van Marko werd een door slaand succes. hem geen goed meubilair beschikbaar was, besloot hij het zelf te ontwerpen. Enkele honderden kinderen uit de stad werden gemeten en aan de hand van de resultaten werden acht verschillende meubilairmaten Pagina uit het 'Scholenbouwboek' van Jaap Wilhelm. IMP UU^<v»xyitpi/wAU»A. aUe&w cta. duodjUA oa* ójc dLwcuujLA Vft'VftAAjüïnAM «rtooit VEUA W* OWv<e.r SK/«HoIvmoS. roepc-rivio AMvat levtdlftr Wvvwlaj» O.. k\ a.OfV>Vs«.dj«vi b. U«.«. C. ZevtVia' dUoax/»\>«mU\ iXijt. scov^dum VoeAjl f. •Svg*. «eVl Vi. ieV\oo\ (oy AA^VnM^SitJUAfrCM s>*wV.W* gojxduirrU - WiUU»^ J «OM OVXWHÜrftiUftyVtO. tulmU. WUoa. k.andrnWeUuut, C. umMi L. kektta.Ul«AoeMaal v.Vt.lcivid. wt«ojoi Wtui Mv\«.V ojït 4V\ui (euilrtou^ Y>. 1o O. AenoeV oisAW op ojojsder. Wi ItUtM, -V-s- - LJ' vü: <7V --O; i»uuri r dr\eZycUo \'»cV)V uU xlcWV. ww,w«r Wwonct Ie»Walen, i j uur urtorly k« vofw», w«onWt^ btJonnlntt t»ndn K.v»dor v. el. 'CyC opvWtUwq naule'tlaVr w«f noerdwctnol ve*4;taVt« Xenda»* 4ocW4. overeicWW^W® fuiwW vrteV QptióJZ. C©v»4ró\* ©f>+o\ ItMavt,

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2014 | | pagina 7