bsilï
mÈmM
■0i0w
De Afsluitdijk vormt een scheidslijn tussen
zoet en zout water en is tevens een verbinding
tussen de provincies Noord-Holland en Fries
land. Tegelijk is het een icoon van de eeuwige
Nederlandse strijd tegen het water en zowel
nationaal als internationaal een belangrijk
waterstaatkundig monument. Heemschut
vindt het dan ook uiterst verbazingwekkend
dat de Nederlandse regering desondanks de
gehele Afsluitdijk geen rijksmonumentale sta
tus heeft willen geven.
De dijk werd aangelegd tussen 1927 en 1932
voor de drooglegging en inpoldering van de
Zuiderzee om meer rijke landbouwgrond te
krijgen en de wateroverlast te verminderen.
Nu voldoet ze niet meer aan de huidige nor
men voor waterveiligheid en waterafvoer. De
dijk dient versterkt te worden en het overschot
van water van het IJsselmeer moet naar de
Waddenzee worden gespuid. Daarnaast zijn er
ook andere ambities op het gebied van natuur,
recreatie en energieopwekking. Een van de
plannen is de aanleg van een vismigratierivier.
Als het project in 2021 is afgerond, zal er
een Nieuwe Afsluitdijk liggen. Hoe die eruit
komt te zien, wordt de komende jaren beslist.
Heemschut-Friesland heeft gereageerd op het
startdocument van het Ministerie van Infra
structuur Milieu. Hierin heeft Heemschut
aangegeven dat bij nieuwe ontwikkelingen
de waarde van het gebouwd erfgoed en het
landschap zorgvuldig gewogen moet worden.
Heemschut pleit voor een cultuurhistorische
S verkenning met een analyse en waardering
C=
CD
van de dijk. Het Masterplan Beeldkwaliteit van
5 het Kwaliteitsteam Afsluitdijk lijkt voorlopig
hierin te voorzien.
maart 2014 HEEMSCHUT 37